ТУРБОКОМПРЕСОРИ.
ПРОМІЖНЕ ОХОЛОДЖЕННЯ НАДДУВНОГО ПОВІТРЯ
План
1. Призначення турбокомпресора.
2. Будова турбокомпресорів.
3. Принцип роботи турбокомпресора.
4. Конструктивні відмінності тракторних
турбокомпресорів.
5. Проміжне охолодження наддувного повітря.
1.
Потужність
двигуна можна підвищити до 30%, якщо в його циліндри додатково подавати
стиснуте повітря і відповідну кількість палива, яке повністю згорить, виділивши
більшу енергію.
На тракторних дизелях встановлюють
турбокомпресори, призначені для нагнітання повітря під тиском у циліндри
двигуна.
2.
Турбокомпресор
складається з відцентрового компресора і газової турбіни. Відпрацьовані гази
по випускному трубопроводу потрапляють у камеру газової турбіни, потім на
лопаті робочого колеса 20 (рис.7.14) і примушують його обертатися разом з валом
26. Далі відпрацьовані гази викидаються в атмосферу через випускну трубу. На
валу 26 з протилежного боку закріплено колесо компресора 28, яке всмоктує
повітря з атмосфери через повітроочисник і під надлишковим тиском 0,045...0,085
МПа нагнітає по випускному трубопроводу в циліндри двигуна, збільшуючи
наповнення їх повітрям.
Колеса турбіни і компресора на номінальному режимі роботи двигуна
обертаються з частотою 45000...90000 хв1. Дизелі СМД-60, СМД-62
обладнані турбокомпресорами типу ТКР-11Н-1 з діаметром колеса компресора і
турбіни 110 мм (рис.7.14). Він складається з відцентрового одноступінчастого
компресора з лопатковим дифузором і радіальної доцентрової турбіни. Корпус
турбіни 16 відлито з чавуну, з двома вхідними каналами з фланцями,
прикріплених до випускних колекторів за допомогою компенсаторів. У корпусі
знаходиться вставка 22, яка утворює з сопловим вінцем 14 і колесом турбіни 20
проточну частину для проходу випускних газів. Корпус 1 компресора, відлитий з
алюмінієвого сплаву, має центральний вхідний патрубок і спіральний канал равлик — з вихідним
патрубком. У корпусі компресора розміщена алюмінієва вставка 3, виготовлена разом
з лопатковим дифузором, утворює з каналом (равликом) і колесом 28 проточну
частину компресора для проходження повітря із повітроочисника у ресивер
дизеля. Корпус турбіни і компресора прикріплені до середнього корпуса 8,
відлитого з алюмінієвого сплаву.
Рид. 7.14.
Турбокомпресор ТКР-11Н-1:
1 — корпус; 2, 18 — кільця ущільнувальні; 3 — вставка копресора; 4
— диск ущільнення; 5 — щиток; 6 — кільце стопорне; 7 — кільце гумове; 8 —
середній корпус; 9 — шайба; 10 , 12 — гайка; 11 — шайба замкова; 13 — планка;
14 — вінець сопловий; 15 — кожух корпуса турбіни; 16 — корпус турбіни; 17 —
втулка; 19 — втулка ущільнувальна; 20 — колесо турбіни; 21 — кільце
ущільнувальне; 22 — вставка турбіни; 23 — гайка накидна; 24 — трубка для
підведення масла; 25 — фіксатор підшипника; 26 — вал ротора; 27 — підшипник; 28
— колесо компресора; 29 — масловідбивач; ЗО — штифт; 31 — спеціальна гайка
Вал 26 ротора турбокомпресора обертається у
бронзовому підшипнику 27 типу коливної втулки. Підшипник установлений у
центральній бобишці середнього корпуса з певним зазором, від обертання і
осьового переміщення він утримується фіксатором 25. Шар масла у зазорі між
підшипником і центральною бобишкою середнього корпуса виконує роль пружної
підвіски. Колесо турбіни 20 із жаростійкого матеріалу, приварено до вала ротора
26. Колесо компресора 28 з алюмінієвого сплаву кріпиться на валу ротора
спеціальною гайкою 31. Підшипник турбокомпресора змащується маслом з масляного
фільтра по трубці 24. Із турбокомпресора масло по масловідвідній трубці
зливається у картер дизеля.
У турбокомпресорі встановлено контактні
газомасляні ущільнення, які складаються з втулок 17 і 19, масловідбивача 29,
диска 4 ущільнення та ущільнювальних кілець 2 і 18. Для підвищення
ефективності масляного ущільнення з боку компресора зона роботи ущільнювального
кільця відокремлена від зони викиду масла із підшипника щитком 5,
завальцьованим у диск ущільнення.
3.
Гарячі
відпрацьовані гази із циліндрів дизеля надходять під тиском через випускні
колектори газової турбіни. Розширюючись, гази обертають колесо турбіни з
валом, на другому кінці якого знаходиться колесо компресора. Із турбіни гази
через випускну трубу виходять в атмосферу. Відцентровий компресор усмоктує
повітря через повітроочисник і подає під тиском у ресивер дизеля.
4.
На дизелях
СМД-31Т і СМД-І8Н установлюють турбокомпресори ТРК-8,5 різних модифікацій з
діаметром колеса компресора 85 мм (колесо турбіни — 76 мм). Турбокомпресори
ТКР-8,5 відрізняються від турбокомпресорів ТКР-11 меншими розмірами, масою і
частотою обертання ротора. »
5.
Для
підвищення потужності тракторних і комбайнових дизелів застосовують проміжне
охолодження наддувного повітря. Необхідність використання
проміжного охолодження зумовлена нагріванням повітря до 120...130°С після
стиску у компресорі до 0,15...0,16 МПа. При
подальшому підвищенні тиску після компресора (при форсуванні дизелів) до
0,19...0,21 МПа температура повітря значно зростає, а питома вага знижується.
Для охолодження наддувного повітря і
збільшення його заряду у циліндрах застосовують повітряний радіатор. Він
складається з осердя з горизонтальним дворядним розміщенням плоскоовальних
латунних трубок і двох бокових баків із змінною площею перерізу.
На рис.7.15 наведено систему живлення
повітря з проміжним охолодженням наддувного повітря
дизелів типу СМД-60. Повітря, що
нагнітається турбокомпресором, по трубопроводу 9 подається у
повітряний радіатор, де охолоджується потоком повітря від вентилятора 4. Після
радіатора охолоджене на 50...70°С повітря по трубопроводу 5 надходить у
ресивер, а потім у циліндри дизеля. Завдяки зниженню температури наддувного
повітря заряд його, який подається у циліндри, збільшується, що сприяє кращому
згорянню палива і протіканню робочого процесу, забезпечує задану потужність і
паливну економічність дизеля.
7.15. Схема охолодження надувного повітря \/-подібних дизелів СМД:
1 — радіатор повітряний; 2 — радіатор масляний; 3 — радіатор
водяний; 4 — вентилятор; 5, 9 — трубопроводи; 6 — кришка ресивера; 7—
турбокомпресор; 8 — повітроочисник
|