Трансмісія пускового двигуна
План
1.
Призначення
та загальна будова трансмісії пускового двигуна.
2.
Будова одноступінчастого
та двоступінчастого редуктора.
3.
Муфта зчеплення
редуктора.
4.
Механізм
включення і автоматичного виключення.
1.
Силова передача системи пуску призначена для передачі
крутного моменту від колінчастого вала пускового двигуна до колінчастого вала
дизеля і складається з редуктора,
муфти зчеплення та
механізму автоматичного виключення. Редуктор збільшує крутний момент
пускового двигуна за рахунок відповідного зменшення кількості обертів колінчастого
вала дизельного двигуна.
Рис. 102. Схема передачі
від вала пусковою двигуна до колінчастого вала дизеля:
а — з одноступінчастим редуктором; б
—з двоступінчастим редуктором; 1 — маховик; 2 — колінчастий вал пускового
двигуна. З—шестірня; 4— проміжна шестірня; 5 — шестірня муфти зчеплення;
6—ведучий диск муфти зчеплення; 7 — ведений диск муфти зчеплення; 8 — вал муфти
зчеплення; 9—важіль керування муфтою; 10 — колінчастий вал дизеля; 11 —
зубчастий вінець маховика: 12— важіль включення приводної шестірні; 13 —
приводна шестірня; 14 — шестірня; 15 і 16 — подвійна шестірня редуктора; 17 —
вал; 18 — шестірня редуктора (вторинного вала); 19—важіль переключення шестереньредуктора.
2. Редуктори двигунів
СМД-14, АМ-41, Д-50Л одноступінчасті, а
двигунів АМ-01, КДМ-100, Д-108 — двоступінчасті. Схеми одно- і двоступінчастого
редукторів зображені на рис. 102, а, б. Одноступінчастий редуктор має важіль 9
для включення муфти і важіль 12 для введення приводної шестірні 13 у зачеплення
із зубчастим вінцем 11 маховика дизеля. Двоступінчастий редуктор має ще й
важіль 19 для включення сповільненої або прямої передачі.
Крутний момент від шестірні 3 колінчастого вала пускового двигуна через
проміжну шестірню 4 передається на шестірню 5 муфти зчеплення. Якщо муфта виключена,
шестірня 5 може вільно обертатися на валу 8, а при включеній муфті обертальний
рух передається на ведений диск 7, внаслідок чого починає обертатися вал 8.
Разом з валом 8 в одноступінчастому редукторі обертається шестірня 13, яку важелем
12 можна пересувати по шліцах вала до з'єднання її з вінцем 11 маховика дизеля.
У двоступінчастому редукторі шестірня 13 сидить на вторинному валу 17, який через
шестірню 18 може бути з'єднаний з шестірнею 14 безпосередньо (пряма передача)
або через проміжні шестірні 16 і 15 (сповільнена передача), які вільно обертаються
на проміжному валу, закріпленому в корпусі редуктора.
Рис. 103. Силова передача
системи пуску дизеля СМД-14:
зчеплення і механізм включення у включеному положенні; 1 — важіль; 2 —
гвинт; З — маточина муфти вільного ходу; 4 — натискний диск; 5 і ЗІ — упорні
підшипники; в — палець; 7 — штифт; 8 — ведучий диск; 9 —ведений диск; 10 —
упорний диск; 11— ведучий барабан; 12 — шестірня муфти зчеплення; ІЗ — втулка
шестірні; 14 — вал; 15 і 35 — підшипники; 16 —втулка сальника; 17, 27, 28 і 30
— пружини: 18 — штовхач ролика. 19 — ролик; 20— обойма муфги вільного ходу; 21
— вісь тягарців; 22 — тягарець; 23 — втулка штовхача; 24 — тримач; 25 —
штовхач; 25 — приводна шестірня; 29 — корпус; 32 — кришка; 33 — рухома упорна
втулка; 34 — нерухома упорна втулка; 36 — натискний важіль механізму включення;
37 — шестірня маховика; 33 — зубчастий вінець втулки.
Силова передача пускового двигуна ПД-10У (рис.
103) складається з одноступінчастого редуктора, муфти зчеплення, муфти вільного
ходу, механізму включення і автоматичного виключення.
Редуктор силової передачі утворений
трьома шестірнями: шестірнею 12 муфти зчеплення, шестірнею колінчастого вала
пускового двигуна і проміжною шестірнею 22 (рис. 98).
3.
Муфта зчеплення багатодискова, суха, призначена для
плавного з'єднання колінчастого вала пускового двигуна з валом муфти зчеплення,
який через механізм включення передає обертовий рух маховику дизеля. Деталі
муфти зчеплення змонтовані в корпусі 29, прикріпленому до фланця картера
маховика болтами. Вал 14 обертається у двох шарикопідшипниках 15 і 35,
встановлених відповідно в корпусі 29 і в кришці 32. На валу обертається
шестірня 12, напресована на втулку 13. До цієї шестірні кріпиться виштампований
із стального листа ведучий барабан 11 муфти зчеплення. Він має чотири рівномірно
розташованих по колу поздовжніх виступи, які входять у пази трьох ведучих
дисків 8. Три ведених диски 9 муфти зчеплення своїми виступами входять у поздовжні
пази обойми 20 муфти вільного ходу. Диски стальні і мають шліфовану поверхню.
Ведучі й ведені диски під час складання муфти встановлюються через один між
упорним 10 і натискним 4 дисками. На передньому кінці вала 14 вільно
встановлена маточина 3, з'єднана болтами з обоймою 20 муфти вільного ходу і з
упорним диском 10. На зовнішній поверхні обойми є дві канавки, у які входять
пальці 6 натискного диска 4. Це забезпечує переміщення натискного диска тільки
в осьовому напрямі. Між натискним диском і маточиною встановлена пружина ЗО,
яка при виключенні муфти зчеплення відводить натискний диск вліво, і цим
роз'єднуються ведучі і ведені диски.
Для
створення необхідного зусилля для стискання ведучих і ведених дисків, а також
роз'єднування їх при виключенні муфта зчеплення має механізм виключення, який
складається з рухомої 33 і нерухомої 34 втулок і важеля 1. Нерухома упорна
втулка прикріплена до кришки 32 шпильками. На торцевій частині нерухомої втулки
є два виступи з гвинтовою поверхнею, якими вона стикається з такими самими
виступами на рухомій втулці 33, вставленій в отвір кришки 32. Зубчастий вінець
38 упорної втулки входить у зачеплення із зубцями на стержні важеля 1. Від осьового
переміщення важіль фіксується гвинтом 2.
Для
включення муфти зчеплення важіль 1 необхідно повернути на себе. При цьому він
своїми зубцями поверне зубчастий вінець 38 разом з рухомою втулкою 33. Під час
повороту рухома втулка, ковзаючи по гвинтовій поверхні нерухомої втулки, переміститься
вздовж осі вала разом з натискним диском 4, стисне пружину 30, а з нею — ведені
9 і ведучі 8 диски, і муфта зчеплення включиться (рис. 103, в). При цьому
обертальний рух від проміжної шестірні пускового двигуна передаватиметься через
шестірню 12, ведучий барабан 11, ведучі і ведені диски, обойму вільного ходу на
вал 14, звідки через приводну шестірню 26 механізму включення на зубчастий
вінець 37 маховика дизеля. Загальне передаточне відношення між колінчастим
валом пускового двигуна і колінчастим валом дизеля становить 16,7.
Для виключення муфти зчеплення важіль
1 потрібно повернути від себе. При цьому натискний диск, упорний підшипник 31 і
рухома втулка під дією пружини 30 повернуться в попереднє положення, ведучі й ведені
диски розійдуться і крутний момент передаватися не буде. Муфта вільного ходу
передає крутний момент від вала пускового двигуна до вала дизеля і автоматично
від'єднує вал дизеля від вала пускового двигуна, як тільки дизель почне
працювати, щоб не виникло різке збільшення числа обертів вала пускового
двигуна, коли приводна шестірня 26 ще не вийшла із зачеплення з вінцем маховика
дизеля. Складається муфта з обойми 20, чотирьох роликів 19 і чотирьох штовхачів
18 з пружинами 17.
В обоймі 20
є чотири канавки, які звужуються в напрямі, протилежному обертанню обойми. В
канавки вкладені ролики, які пружинами і штовхачами виштовхуються у звужену
частину канавки. Коли працює пусковий двигун і включена муфта зчеплення, обойма
20 обертається проти стрілки годинника. При цьому ролики під дією сили тертя
перекочуються ще далі в бік вузької частини канавки, заклинюють обойму з валом
14 і приводять його в обертовий рух. Після пуску дизеля вал 14 обертатиметься
теж проти стрілки годинника, але число його обертів буде значно більше від
числа обертів обойми. Внаслідок цього ролики, долаючи зусилля пружин, перекочуються
в ширшу частину канавок і від'єднують обойму від вала. У цьому випадку муфта
працюватиме, як роликовий підшипник, і крутний момент від вала дизеля до вала
пускового двигуна передаватися не буде.
4. Механізм включення і автоматичного виключення
призначений для введення шестірні 26 у зачеплення з зубчастим вінцем маховика
дизеля і для автоматичного виведення її із зачеплення після пуску дизеля.
Приводна шестірня 26 встановлена на шліцьовому кінці вала 14 і може вільно
переміщатися вздовж його осі. До маточини шестірні кріпиться болтами механізм
автоматичного виключення, який складається з тримача 24 і двох тягарців 22,
встановлених шарнірно на осях 21. Під дією зусилля пружин 27 і 28, розташованих
в отворі вала, у тягарці упирається штовхач 25. Штовхач центрується у втулці
23, вкрученій у вал 14. Під час включення приводної шестірні муфта зчеплення
повинна бути виключена. Шестірню 26 вводять у зачеплення з вінцем маховика
вручну за допомогою
рукоятки натискного важеля 36. При
цьому важіль натискує на торець тримача 24 і переміщує його разом з шестірнею
26 вліво до зачеплення шестірні з вінцем маховика.
Виступи тягарців 22 зачіплюються за
бурт втулки 23 і удержуються в цьому положенні пружинами 27 і 28 (рис. 103, в).
Після того як шестірня ввійде в зачеплення з вінцем маховика, рукоятку важеля
36 відводять у попереднє положення. Коли пусковий двигун працює і включена
муфта зчеплення, обертовий рух передається на колінчастий вал дизеля. Як тільки
дизель почне працювати і швидкість його обертання збільшиться до 460—600 обіхв,
відцентрові сили тягарців зростуть настільки, що почнуть переборювати зусилля
пружин, внаслідок чого тягарці повернуться навколо своїх осей і вийдуть із
зачеплення з буртом втулки. Пружини 27 і 28 через штовхач пересунуть тримач
тягарців, а з ним і шестірню 26 вправо і виведуть її із зачеплення з вінцем
маховика.
Будова й робота силової передачі
системи пуску дизелів АМ-41 і Д-50Л така, як у дизеля СМД-14.
|