Тема: Робочий цикл чотиритактного дизельного
двигуна
План.
1.
Такт впуску.
2.
Такт стиснення.
3.
Такт робочий хід.
4.
Такт випуску.
Робочий процес чотиритактного двигуна з внутрішнім сумішоутворенням (дизеля) здійснюється за чотири такти, які мають таке
призначення, як і в карбюраторному двигуні. Проте робочий процес дизеля значно відрізняється
від робочого процесу карбюраторного двигуна як за способом утворення робочої
суміші, так і за її спалахом.
1.
Такт впуску. Процес впуску відбувається під час руху поршня
від в. м. т. До н. м. т. При цьому
впускний клапан З (рис. 6, а) відкритий,
а випускний 5 закритий. Через впускний клапан під дією розрідження в циліндр
двигуна засмоктується чисте повітря, яке надходить через повітроочисник 2 і
впускний трубопровід1. У зв'язку з тим,
що система впуску дизельного двигуна має менший опір (немає карбюратора), тиск у кінці такту впуску
трохи вищий, ніж у кінці такту впуску в карбюраторному двигуні, і становить 0,85—0,95
кгсісм2, а температура заряду дещо нижча
(50—70° С).
2.
Такт стиску. Поршень переміщується від н. м. т. до в. м. т. при закритих клапанах.
Повітря, яке надійшло в циліндр, стискається (рис. 6, б). У кінці такту стиску
тиск становить ЗО—35 кгсісм2, а температура — 600—700° С. Таке підвищення температури необхідне для самозаймання дизельного палива, поданого в циліндр у кінці такту стиску, і забезпечується високим
ступенем стиску. При цьому немає небезпеки виникнення детонації, бо в циліндрі
стискується не пальна суміш, як у карбюраторному
двигуні, а чисте повітря.
3.
Робочий хід. У кінці такту стиску, коли поршень наблизиться до в. м. т. на 15—20"
повороту кривошипа колінчастого вала, в циліндр через форсунку 4 (рис. 6, в) паливний
насос високого тиску впорскує під тиском
120—130 кгс/смг порцію дизельного палива. Частинки палива, перемішуючись з дуже гарячим повітрям, спочатку нагріваються,
а потім самозаймаються. При згорянні палива тиск у циліндрі підвищується до 50—60 кгсісм2, а температура—до
1800—2000° С.
Пройшовши в. м. т., поршень під дією
тиску газів дуже швидко переміщується до
н. м. т. Відбувається робочий хід.
Обидва клапани при цьому закриті. В
кінці робочого ходу тиск газів знижується до 3,0— 4,0 кгс/см2. а
температура до 800—600° С.
4. Такт випуску. Поршень рухається від н. м. т. до в. м. т. і виштовхує через відкритий
випускний клапан (рис. 6, г) відпрацьовані гази з циліндра в атмосферу. Тиск у циліндрі в кінці такту становить 1,05—1,15 кгс/см2, а температура
200— 300° С.
Так робочий процес двигуна повторюється.
Як видно, в робочих циклах карбюраторного
й дизельного двигунів, поршень тільки в такті розширення рухається під дією
тиску газів і через поршневий палець і
шатун приводить у рух колінчастий вал. Під час всіх інших (допоміжних) тактів (впуск, стиск і випуск) колінчастий вал обертається за рахунок механічної енергії, яку
дістає маховик під час такту розширення.
Р и с. 6. Робочий цикл
одноциліндрового чотиритактного дизеля:
а — такт впуску; б —такт стиску; в —такт
розширення; г — такт випуску; 1— впускний трубопровід; 2 — повітроочисник; 3 —
впускний клапан; 4 — форсунка; 5 —випускний клапан; 6 — трубопровід високого
тиску;
7—випускний трубопровід; 8 — паливний насос
високого тиску.
|