Тема: Пускові двигуни та пристрої
План
1. Призначення і класифікація систем пуску двигунів.
2. Система пуску основного двигуна допоміжним бензиновим
3. Конструктивні схеми і призначення трансмісії пускових двигунів (ПД).
1. Призначення і класифікація систем пуску
двигунів. Для пуску двигуна внутрішнього згоряння, його колінчастому валу
необхідно надати деяку частоту обертання, при якій створювалися б умови, що
забезпечують відповідне сумішоутворення, заповнення циліндрів свіжим зарядом,
стиск і запалення горючої суміші.
Мінімальну частоту обертання
колінчастого вала, при якій відбувається пуск основного двигуна, називають
пусковою.
У період пуску двигуна
необхідні зусилля на подолання:
- опору стиснутого заряду;
- опору тертя між
поверхнями;
- для розгону рухомих
обертових мас (від стану спокою до пускової частоти).
Ці
зусилля мають великі значення внаслідок теплового стану двигуна, який впливає
на в’язкість мастила в системі мащення. У зв’язку із підвищеним ступенем стиску
дизелів, пускове зусилля для них значно вище, ніж для карбюраторних двигунів
рівної потужності.
Пускова
частота обертання колінчастого вала у карбюраторних двигунів при t°п = 0...-20
°С повинна бути не менше 40...50 об/хв, у дизелів при t °п=0...-5 °С –
150...250 об/хв. При менших частотах пуск двигунів ускладнюється, оскільки
сповільнення протікання процесу стиску приводить до тепловіддачі поршням,
стінкам і головці циліндрів, збільшуються втрати заряду через нещільності; через
ці причинами зменшується тиск і температура заряду в кінці такту стиску.
Для
здійснення швидкого і надійного пуску двигунів застосовують спеціальні
механізми і пристрої, які утворюють систему пуску.
Розрізняють
наступні способи пуску двигунів:
- пуск від руки;
- пуск електричним
стартером;
- пуск допоміжним бензиновим
двигуном.
Пуск від
руки. При цьому способі пуску колінчастий вал двигуна приводиться в рух
мускульною силою людини. Пуск від руки може використовуватись у карбюраторних
двигунах.
Пуск
електричним стартером–найбільш поширений спосіб. Він застосовується у всіх
автомобільних двигунів, у багатьох тракторних двигунах і у пускових двигунах
дизелів.
Пуск
основного двигуна за допомогою бензинового застосовується на багатьох дизелях.
Ця система пуску надійна в любих температурних умовах, але обслуговування її і
операції під час пуску складніші, ніж у випадку пуску електричним стартером. У
більшості дизелів, при пуску допоміжним бензиновим двигуном в систему пуску
включений декомпресійний механізм.
У
більшості автотракторних двигунів керування механізмами і пристроями системи
пуску є дистанційне та здійснюється із кабіни водія.
2. Система пуску основного
двигуна допоміжним бензиновим. Для запуску основного двигуна використовують
пускові бензинові двигуни типу ПД-10УД, ПД-8, П-23М.
Паливом
служить суміш із 15 частин бензину і однієї частини дизельного масла. Ця суміш
є одночасно і змащуючим матеріалом поверхонь тертя.
Система
запалювання складається з магнето правого обертання, привод якого здійснюється
від шестерні колінчастого вала двигуна.
Пусковий
одноциліндровий двотактний карбюраторний двигун П-10УД і його модифікації
забезпечують пуск дизелів майже всіх сільськогосподарських тракторів.
Багато
складальних одиниць у пускових двигунах
уніфіковані. Схема пускового двигуна П-10УД зображена на рис. 19. Картер 14
двигуна виконаний роз'ємним, що дозволяє застосовувати підшипники кочення для
обох опор колінчастого валу. Колінчастий вал складається з двох півосей, двох
щік, виконаних разом з противагами, і пальця кривошипа.
Зібрані нерухомо колінчастий
вал з шатуном 28 не розбирають.
Рис. 19. Пусковий двигун: 1
– колінчастий вал; 2 і 25 – манжети; 3 – маховик; 4 – плита; 5 – поршневий
палець; 6 – поршень; 7 – циліндр; 8 – головка циліндра; 9 – свічка; 10 –
провід; 11 – випускне вікно; 12 – регулятор; 13 – проміжна шестерня; 14 –
картер; 15 – карбюратор; 16, 19, 32, 33 – важелі; 17 – очисник повітря; 18 –
тяга; 20 – регулювальний болт; 21 і 22 – шестерні; 23, 24, 25, 26, 29 –
підшипники; 27 – ролик; 28 – шатун; 30 і 31 – гвинти; 34 – корпус
Торцевий зазор між щоками і
шатуном 0,2...0,4 мм.
У верхню
головку шатуна запресована бронзова втулка. В головці і втулці просвердлені
отвори для проходу мастила, що мастить поршневий палець.
Підшипники
26 і 29 півосей напресовують при збірці, а ролики шатунного підшипника
обточують по розточуванню в шатуні і пальця кривошипа. Останній зроблений із
сталі 12ХНЗА і загартований після цементації до твердості HR C60...65.
На кінцях
півосей колінчастого валу виходів розташовані маховик 3 і шестерня, що веде,
21, а самі півосі ущільнені самопідтискними манжетами (сальниками) 2 і 25.
Кінець валу, на якому розташована шестерня, закріплений в додатковому
шарикопідшипнику 24, фіксуючому вал в осьовому напрямі і сприймаючому
навантаження від шестерень.
Маховик
зафіксований на шпонці і затягнутий по конусній поверхні носка гайкою, яку
стопорять шайбою по пазу шпони. Маховик забезпечений зубчатим вінцем для
передачі обертання від електричного стартера.
Циліндр 7
відлив з чавуна СЧ21-40 і має порожнину (водяну сорочку). В нижній його частині
розташовані впускні 13, випускні 11 і продувочні 12 вікна.
Випускні вікна сполучають
циліндр через зовнішній фланець з глушником; продувочні з кривошипною камерою;
вікна впускні сполучають горизонтальний безпоплавковий карбюратор 15 з
кривошипною камерою. Розташування вікон на дзеркалі циліндра забезпечує
двотактний робочий процес з фазами газорозподілу, зображеними на рис. 20.
Циліндр кріплять болтами до верхньої площини картера.
Рис.
20. Діаграма фаз газорозподілу пускового двигуна
Поршень відлитий з
алюмінієвого сплаву АЛ-10В. У верхній його частині зроблені канави для кілець.
Останні виготовляють з чавуна і фіксують що запобігти провертання по стиках
латунними гвинтами; верхнє кільце, працююче в більш напружених термічних
умовах, хромують. Фіксація кілець виключає можливість попадання їх кінців на
вікна.
Відмінність
ПД-8 від ПД-10 полягає у різниці системи охолодження пускового двигуна. ПД-8
охолоджується потоком повітря, що
створюється вентилятором.
3. Конструктивні схеми і
призначення трансмісії пускових двигунів (ПД). Для з’єднання пускового двигуна
з основним двигуном передбачена силова передача системи пуску ПД (рис. 21).
Вона складається із зчеплення механізму приводу і вимикання. Для передачі
крутного моменту може використовуватись двохступеневий редуктор.
Зчеплення
призначено для плавного з’єднання колінчастих валів працюючого пускового
двигуна і дизеля і роз’єднання їх.
Редуктор дає
можливість обертати колінчастий вал дизеля повільно (прогрів двигуна) і з
підвищеною швидкістю (пуск дизеля).
Механізм
привода і вимкнення силової передачі виконує ті ж функції, що і механізм
приводу стартера.
Перед пуском тракторного дизеля пусковим двигуном необхідно переконатися в
тому, що передача в коробці передач вимкнена.
На
тракторах МТЗ-80Л і МТЗ-80 в коробці передач є спеціальний блокуючий пристрій,
що виключає пуск двигуна при будь-якій включеній передачі.
Рис. 21. Механізм
дистанційного керування трансмісією пускового двигуна: 1 – важіль; 2 – підлога кабіни; 3 –
кронштейн; 4 і 11 – контргайки; 5 – регулювальна муфта; 6 – тяга бендикса; 7 –
палець; 8 – важіль бендикса; 9 – вал; 10 – тяга муфти; 12 – вилка; 13 – важіль;
14 – вал; 15 – болт; 16 – пусковий двигун; 17 – пружини; 18 – шестерня
включення; 19 – втулка штовхача; 20 – важіль включення; 21 – вантажі-фіксатори;
22 – штовхач; 23 – вінець маховика; 24 – вал редуктора; 25 – ролик; 26 –
рухомий упор; 27 – нерухомий упор; 28 – стартер
|