Тема: Призначення будова та принцип дії
стартера
План
1.
Призначення
стартера.
2.
Будова стартера.
3.
Принцип дії
стартера.
1.
Стартер
призначений для обертання колінчастого вала під час запуску двигуна. Стартер
являє собою електродвигун постійного струму з послідовним або змішаним
вмиканням обмотки збудження. Такі двигуни розвивають великий крутний момент на
початку обертання якоря.
2.
Будова
стартера.
1. Шестерня
приводу; 2. Вперте півкільце обгінної муфти, 3. Ролик обгінної муфти; 4.
Центруюче кільце обгінної муфти; 5. Зовнішнє кільце обгінної муфти; 6. Кожух
обгінної муфти; 7. Вісь важеля приводу включення шестірні стартера; 8.
Ущільнювальна заглушка кришки стартера; 9. Важіль приводу включення шестірні
стартера; 10. Тяга якоря реле; 11. Кришка стартера з боку приводу; 12.
Поворотна пружина якоря реле; 13. Якір реле стартера; 14. Ковзна втулка; 15.
Передній фланець реле; 16. Обмотка реле; 17. Стрижень якоря; 18. Ковзна втулка
стрижня якоря; 19. Сердечник реле; 20. Фланець сердечника; 21. Щека каркаса
обмотки реле; 22. Пружина стрижня якоря; 23. Стягнутий болт реле стартера; 24.
Контактна пластина; 25. Верхній контактний болт; 26. Кришка реле; 27. Нижній
контактний болт; 28. Кришка стартера з боку колектора; 29. Внутрішня ізолююча
пластина позитивного щіткотримача; 30. Гальмівний диск кришки; 31. Гальмівний
диск валу якоря; 32. Клема щітки стартера; 33. Колектор; 34. Пружина щітки: 35.
Щіткотримач; 36. Щітка стартера; 37. Вал якоря; 38. Втулка кришки стартера; 39.
Шунтовая котушка обмотки статора; 40. Полюс статора; 41. Корпус стартера: 42.
Обмотка якоря; 43. Обмежувач ходу вимикання шестерні: 44. Обмежувальний диск
ходу шестірні; 45. Повідкові кільце; 46. Центрувальний диск; 47. Маточина
обгінної муфти; 48. Буферна пружина; 49. Вкладиш маточини обгінної муфти; 50.
Втулка шестерні приводу; 51. Обмежувальне кільце ходу шестірні; 52. Стопорне
кільце; 53. Запекла шайба валу якоря; 54. Регулювальна шайба осьового вільного
ходу; 55. I. Схема роботи обгінної муфти; 56. II.Схема включення стартера.
У стальному корпусі закріплено чотири стальних
полюсних осердя, на кожному з яких встановлено котушку обмотки збудження. Між
полюсними осердями розмащено якір, підшипниками вала якого є втулки,
запресовані в отвори кришок і корпусу і пластини . В пази осердя якоря,
складеного з пластин трансформаторної сталі, вмонтована обмотка, що має окремі
секції, кінці яких припаяні до ізольованих одна від одної мідних пластин колектора
. До колектора притиснуто чотири щітки. Дві щітки ізольовані від маси, а дві
інші — з'єднані з нею„ Привод стартера, який передає крутний момент від якоря
колінчастому валу двигуна, складається з муфти вільного ходу і шестірні . Ці
деталі можна переміщати по шліцах вала якоря стартера за допомогою важеля .
Тягове реле встановлюють на корпусі стартера. Воно має котушку з двома
обмотками і порожнисте осердя, в яке може втягуватися стальний якір , з'єднаний
сергою і пальцем з важелем привода стартера.
Стартер кріплять болтами до картера маховика
двигуна, у вікно якого входить виступаюча частина кришки корпусу стартера.
3.
Принцип
дії
Коли водій поверне ключ у замку запалювання за
годинниковою стрілкою в положення "стартер", то по обмотці
додаткового реле піде струм від акумуляторної батареї, осердя реле ,
намагнічуючись притягує якір і замикає контакти цього реле, в коло
акумуляторної батареї вмикаються обмотки тягового реле. Магнітне поле цих
обмоток втягує якір реле стартера , який повертає важіль привода стартера на
осі і переміщує муфту вільного ходу і шестірню до зчеплення останньої із
зубчастим вінцем маховика. В кінці ходу якір реле стартера за допомогою
контактного диска з'єднує контактні пластини(болти) внаслідок чого обмотки
стартера вмикаються в коло батареї. Коли струм проходитиме через обмотку
збудження, то між полюсними осердями стартера утвориться сильне магнітне поле,
що взаємодіє з провідниками обмотки якоря, по якій також іде струм, і якір
починає обертатися. За допомогою шестірні і зубчастого вінця маховика якір
обертає колінчастий вал двигуна.
Як тільки двигун почне працювати і частота
обертання його колінчастого вала зростатиме, вінець маховика обертатиме
зчеплену з ним шестірню привода стартера з частотою, яка в кілька разів перевищує
частоту обертання вала стартера. Проте обертання шестірні не передається валу
якоря, оскільки муфта вільного ходу допускає вільне обертання шестірні відносно
вала в напрямі обертання якоря (дає можливість шестірні обгонити вал). Для
вимкнення стартера водій відпускає ключ запалювання, який під дією пружини
ротора замка автоматично повертається в положення запалення. Внаслідок цього
струм в обмотці додаткового реле переривається і його контакти розмикають коло
обмоток тягового реле, яке в свою чергу вимикає стартер від батареї. При цьому
пружина якоря втягуючого реле поверне його в початкове положення, важіль виведе
шестірню із зачеплення із зубчастим вінцем маховика.
Тримати ключ замка запалювання стартер після
запуску двигуна не рекомендується, оскільки тривала робота муфти вільного хода,
особливо при великій частоті обертання вала двигуна, призводить до швидкого
спрацювання, перегрівання і навіть пошкодження її деталей (роликів і обойм).
Тому відразу після запуску двигуна ключ запалювання слід відпустити, даючи
можливість йому повернутися в положення запалення при якому тягове реле
роз'єднує шестірню з вінцем маховика.
Стартери автомобіля ГАЗ-24 «Волга» і ЗИЛ-130
мають таку саму будову, як і в автомобілі ГАЗ-53А. Потужність стартера
автомобілів ГАЗ-24 «Волга» і ГАЗ-53А дорівнює 1,03 кВт (1,4 к. а), ЗИЛ-130 —
1,1 кВт (1,5 к. а).
У момент вмикання стартер живиться струмом у
кілька сотень амперів. Щоб не розрядити і не пошкодити акумуляторних батарей
(жолоблення пластин), особливо під час запуску холодного двигуна, слід вмикати
стартер не більше як на 10 с. Повторно стартер можна вмикати через 1 хв, щоб
батарея за цей час відновила свою працездатність (нова порція електроліту
дифундує в активну масу пластин).
|