ПРИСТРОЇ ДЛЯ ПІДТРИМАННЯ МІКРОКЛІМАТУ В КАБІНІ
План
- Система опалення кабіни калориферного типу.
- Вентиляція кабіни трактора.
- Технічне обслуговування допоміжного обладнання.
- Більшість тракторів обладнані уніфікованою рідинною системою опалення кабіни калориферного типу з примусовою циркуляцією рідини і повітря.
Такі системи установлюють на тракторах типу К-700, Т-150, ХТЗ-170, ДТ-75М, МТЗ-80, МТЗ-100, Т-70С, ЮМЗ-6, ЮМЗ-8080 та інші.
За принципом дії вони відрізняються мало, крім деяких конструктивних відмінностей.
Основні складові частини системи опалення кабіни: радіатор; вентилятор з електродвигуном (у тракторів МТЗ-100 і МТЗ-102 — по два вентилятори і радіатори); водяні й повітряні трубопроводи; запірний і зливний крани; фільтр для очистки повітря (на тракторах «Кіровець» роль фільтра виконує вентилятор-пилевіддільник); заслінки для регулювання повітря, яке нагнітається вентилятором.
Повітря, яке нагнітається в кабіну, підігрівається, пройшовши через радіатор нагрівника з циркулюючою рідиною, підведеною від системи охолодження дизеля.
При справному нагрівнику тепле повітря в кабіну починає надходити через 5...7 хвилин після його включення. Для ефективної роботи нагрівника необхідно, щоб температура охолодної рідини, яка подається від двигуна трактора, була не менше 70°С.
Залежно від температури повітря в кабіні трактора і обігріву переднього скла його нагрівання можна зменшити або збільшити, відповідно коригуючи (рис. 15.9) швидкість обертання вентилятора нагрівника за допомогою перемикача 1 або відкриттям і закриття^ заслінок.
Для збільшення температури охолодної рідини двигуна у зимовий період на тракторах застосовують утеплюючий капот. На деяких тракторах (Т-4А, ДТ-75М) кабіна обігрівається теплим повітрям, яке нагнітається вентилятором двигуна через забирувач у передній частині блока циліндрів.
При вході в кабіну тепле повітря по патрубках із щілинами направляється на обдування лобового скла, по вихідному патрубку — в кабіну.
На вихідному патрубку є заслінка, призначена для перекриття вихідного отвору, при цьому все тепле повітря йде на обдування лобового скла.
На вхідному патрубку (під капотом) також є заслінка — для перекриття доступу теплого повітря в кабіну.
Рис. 15.9. Нагрівник і омивач лобового скла кабіни трактора ЮМЗ-6АКЛ:
1 — перемикач вентилятора нагрівальника; 2 — омивач лобового скла; З — нагрівальник
|
Після зимового сезону систему опалення кабіни необхідно відключити від системи охолодження двигуна трактора.
Вентиляція сучасних тракторів, як правило, комбінована. Природна вентиляція здійснюється через вікна: бічні і заднє у тракторів ЮМЗ-6АКЛ, ЮМЗ- 6АКМ; бічні, заднє і дах кабіни — у тракторів МТЗ-80, МТЗ-82; передні (бічні) і опускне скло дверей кабіни трактора Т-150, Т-150К, а також примусова — від вентилятора-пиловіддільника, розміщеного на даху кабіни.
У верхній частині вентилятора є отвори для надходження повітря з атмосфери. Повітря піддається відцентровій очистці від пилу і но спеціальному патрубку подається в кабіну. Пил видаляється через вихідні отвори, розміщені на нижньому корпусі вентилятора.
Рис. 15.10. Вентиляційно-опалююча установка:
1 — вентилятор-опапювач; 2 — блок фільтрів; 3 — вентилятор для обдування заднього скла;
4 — повітророзподільник
|
Напрям руху повітря, яке подається в кабіну, можна регулювати спеціальним щитком.
Для обігрівання і ’вентиляції повітря кабіна тракторів типу ХТЗ-120, ХТЗ-160 і ХТЗ-170 обладнана вентиляційно-опалювальною установкою. Вона складається з двох вентиляторів-опалювачів, вмонтованих в кришку кабіни, а також блока фільтрів, встановлених на даху кабіни. В системі обігрівання кабіни використовується охолоджуюча рідина системи охолодження двигуна.
Вентилятор-опалювач 1 (рис. 15.10) складається з вентилятора, радіатора опалювача і електродвигуна. Живлення електродвигунів здійснюється від бортової електричної мережі трактора при працюючому дизелі.
Для нагрівання повітря в кабіні треба відкрити кран на напірному трубопроводі і включити вентилятор опалювально-вентиляційної установки. Через паперові фільтри 2 поступає очищене зовнішнє повітря, яке проходить через радіатор опалювача, нагрівається і подається в кабіну через повітророзподільник, встановлений на передньому екрані.
З метою запобігання запотіванню і обмерзанню заднього скла для його обдування на даху кабіни встановлено вентилятор 3. Включається вентилятор 3 для обдування тільки при необхідності, після прогрівання повітря в кабіні до встановленої температури. Через повітророзподільник 4, який розташований на задньому екрані, повітря спрямовується на заднє скло.
В перехідний період року для регулювання температури повітря на виході з опалювача треба закрити на 2...4 оберти (від першого повністю відкритого його положення) кран подачі охолоджуючої рідини в опалювач на дизелі. В літній період треба закрити кран і включити вентилятори. В кабіну при цьому буде поступати очищене від пилу повітря.
Для забезпечення нормального температурного режиму в кабіні на тракторі може бути встановлений повітроохолодник — водовипарний агрегат. Принцип його роботи базується на відборі тепла при випаровуванні охолодної рідини в контакті з повітрям.
До допоміжного обладнання відноситься вогнегасник і аптечка. Правила користування вогнегасником наведені на його корпусі, а в аптечку вкладено спеціальну пам’ятку.
3. ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ДОПОМІЖНОГО ОБЛАДНАННЯ
Технічне обслуговування допоміжного обладнання передбачає виконання таких операцій:
- щоденне очищення від пилу і бруду, перевірка зовнішнім оглядом стану кріплення кабіни, капоту, сидіння во/ця і відсутності підтікання охолоджувальної рідини із системи опалення кабіни та масла із амортизатора. При наявності несправностей їх необхідно усунути;
- за необхідності, але не менше як раз на рік, в осі і втулки підвіски і в підшипник, який знаходиться між гвинтом 6 (рис. 15.6) і різьбовою втулкою 8, закласти графітову або консистентне мастило;
- механізми сидіння продути стиснутим повітрям і протерти ганчір’ям, намоченим у дизельному паливі. Забороняється мити механізми сидіння водою;
- обивку сидіння необхідно протирати слабким водяним розчином миючих засобів, потім витерти насухо;
- при переході до весняно-літнього періоду експлуатації необхідно відключити і зняти з трактора нагрівник кабіни;
- при переході до осіннє-зимового періоду експлуатації необхідно підключити і встановити на трактор нагрівник кабіни і перевірити його в роботі;
- слідкувати за станом фарбування і облицювання кабіни трактора щоб запобігти корозії. При необхідності пошкоджені місця підфарбовують;
- періодично, в залежності від запиленості повітря в літній період, але не рідше ніж через 60 мотогодин роботи, треба очищати фільтри вентиляційно-опалювальної установки (ВОУ);
- для очищення фільтрів ВОУ треба відкрити два барашки кріплення блока фільтрів на даху кабіни, зняти защіпки і витягти фільтруючі елементи. Фільтри продути стиснутим повітрям спочатку з чистого боку, а потім з проміжного і встановити на місце у зворотній послідовності;
- не бажано очищати фільтри ударами по твердих поверхнях.
В кінці літньої експлуатації треба промити фільтри. Для цього
їх занурюють на 2 години в миючий розчин, прополіскують в цьому розчині протягом 20 хвилин і знову промивають у теплій (35...40°С) воді, просушують протягом 24 годин і повертають на місце. Миючий розчин готується з пасти ОП-7 чи ОП-ІО з розрахунку 20 г на 1 літр води.
|