ПІДКАЧУВАЛЬНІ НАСОСИ
План
1. Призначення підкачувального
насосу.
2. Будова підкачувального
насосу
3. Принцип роботи
підкачувального насосу.
1. Для
забезпечення рівномірної подачі палива з бака до паливного насоса і подолання
гідравлічного опору фільтрів і паливопроводів застосовують підкачувальний насос
(помпу). Для видалення повітря із системи живлення перед пуском і для
заповнення системи паливом після складання помпа обладнана ручним
підкачувальним насосом. На тракторних дизелях застосовують поршневі насоси,
привод яких здійснюється від ексцентрика кулачкового вала ПНВТ.
2. Підкачувальний
насос 21.1106010-02 (рис. 7.6) кріпиться до бокової розточки
корпуса насоса високого тиску двома шпильками і складається з чавунного корпуса
3, у горизонтальній розточці якого розміщений поршень 21. Поршень притискується
до штока 20 пружиною 22, яка другим кінцем впирається у пробку 6. У розточці з
боку фланця по одній осі з поршнем установлено роликовий штовхач. Ролик 17
штовхача притискується до ексцентрика вала регулятора штоком 20. У нижній
частині корпуса у спеціальних розточках розміщені клапани — впускний 8 і
випускний 4, притиснуті до сідел пружинами 7 і пробками 5 і 9.
3. Схему роботи
підкачувального насоса наведено на рис. 7.7.
Позиція а. При
повороті ексцентрика кулачкового вала 1 ролик 2 штовхача переміщується вниз.
Поршень 5 під дією пружини 3 також переміщується, вниз, в порожнині Б
створюється розрідження. Клапан 7 закривається, клапан 8 відкривається, і
паливо з випускного клапана потрапляє в камеру Б, заповнюючи об’єм, який
звільняє поршень, рухаючись вниз. При цьому поршень витискує паливо з камери
А, яке через. канал 6 потрапляє у нагнітальний канал і далі до фільтра.
Рис. 7.6. Підкачувальний насос 21.1106010-02:
1 — болт поворотного кутника; 2 — трубка відводу палива; 3 — корпус насоса; 4 — клапан випускний; 6 — пробка пружини; 7 — пружина клапана; 8 — клапан впускний; 5 і 9 — пробки клапанів; 10 і 21 — поршні; 11 — циліндр ручного насоса; 12, 20 —
шток поршня; 13 — кришка циліндра; 14 — рукоятка насоса; 15 — втулка штока; 16
— кільце; 17 — ролик штовхача;
18 — вісь
штовхача; 19 — штовхач поршня; 22 — пружина поршня
Позиція б. Ексцентрик кулачкового вала 1 піднімається,
через ролик і шток стискує пружину 3 і переміщує поршень 5 уверх. Об’єм камери
Б при цьому зменшується. При підвищенні тиску клапан 8 закривається і паливо
потрапляє до каналу 6. У цей час паливом заповнюється камера А. При наступному
опусканні поршня паливо з камери А через канал 6 переходить до фільтра тонкої
очистки, і процес повторюється.
Позиція в. При
підвищеному тиску в нагнітальному каналі 6 і в камері А пружина 3, переміщуючи
поршень 5, зустрічає великий тиск з боку палива в камері А. Пружина не може
подолати опір палива, і поршень відходить від штока 4. Розміщення поршня в цьому
випадку залежить від витрати палива. Чим менше його витрата, тим вищий тиск у
камері А, тим скоріше зупиниться поршень і зменшиться його робочий хід. Таким
чином, обмежується максимальний тиск палива у нагнітальному каналі
підкачувального насоса при різних частотах обертання кулачкового вала і різних
витратах палива. При зниженні тиску палива у нагнітальній порожнині повний хід
поршня знову відновлюється.
Рис. 7.7.
Схема роботи підкачувального насоса:
1
—ексцентрик вала приводу; 2 — ролик штовхана; 3 — пружина; 4 — шток, 5 —
поршень;6 — канал; 7 — випускний клапан; 8 — впускний клапан; А і Б — камери
Тиск, створений підкачувальним насосом для дизелів типу СМД-60, становить
0,22...0,30 МПа при частоті обертання кулачкового вала насоса 1000... 1050 хв1.
Для заповнення системи живлення дизеля паливом і видалення з неї повітря на
корпусі підкачувального насоса змонтований ручний насос (рис. 7.6),
внутрішніми каналами сполучений з підклапанною порожниною впускного клапана.
Паливо прокачують зворотно-поступальним рухом поршня ручного насоса. При
русі поршня вверх у підклапанній порожнині впускного клапана створюється
розрідження, клапан відкривається і паливо надходить у циліндр ручного насоса,
нагнітальний клапан, у цей час закритий. При русі поршня вниз під тиском палива
впускний канал закривається, а випускний — відкривається, і паливо через
підпоршневу порожнину підкачувального насоса надходить у нагнітальну порожнину
і далі — до фільтрів тонкої очистки. При цьому разом з паливом прокачується і
повітря, яке потрапило у систему при заповненні її свіжим паливом.
Якщо повітря у системі живлення немає, паливо витікає із заливної трубки
фільтра при відкритому продувному вентилі без бульбашок. Після повного
видалення повітря і заповнення системи живлення паливом ручний насос
відключається від неї. Рукоятку 14 (рис.7.6) переміщують униз і щільно
нагвинчують на кришку циліндра 11, поршень 10 опускається на гумову прокладку і
перешкоджає надходженню палива у ручний насос.
|