ПАЛИВНІ БАКИ ФІЛЬТРИ ОЧИСТКИ ПАЛИВА.
План
1.
Паливний бак.
2.
Фільтр грубої очистки палива.
3.
Фільтр тонкої очистки палива.
1.
Паливо для живлення двигуна трактора заливають у паливний бак,
місткість якого розрахована на роботу трактора без дозаправки не менше 10
годин. Паливні баки виготовляють з листової сталі, форма їх залежить від місця
встановлення і має відповідати сучасним вимогам компонування механізмів і
вузлів трактора.
Кількість
палива в баці перевіряють за допомогою пластмасової прозорої трубки, мірної
лінійки (її встановлюють у заливну горловину) або електричного покажчика рівня
палива. Щоб запобігти коливанням тиску в паливному баці, його внутрішня
порожнина сполучається із зовнішнім повітрям.
Паливний бак
тракторів типу Т-150 і ХТЗ-170, зварений з двох стальних штампованих половин.
Бак розташований, у прорізі задньої частини кабіни і закріплюється двома металевими
стрічками. У паливному баці встановлено вертикальні перетинки, які підвищують
жорсткість конструкції і зменшують збовтування палива під час роботи трактора.
У верхній частині бака є горловина з кришкою і сітчастим фільтром. В кришці є
отвір для надходження повітря в бак, від пилу вона захищена дротяною плутанкою.
Поруч із
заливною горловиною знаходиться отвір для пластмасової прозорої трубки.
Відбір
палива відбувається через витратний кран і забірну трубку, яка виступає над
днищем. Таке розташування забірної труб- ки запобігає всмоктуванню домішок
палива, що осідають на дні. Щоб закрити кран, рукоятку крутять за стрілкою
годинника до упору кульки в гніздо. Для періодичного видалення відстою
призначений зливний кран, змонтований в нижній частині бака.
2.
Фільтри грубої
і тонкої очистки палива. Робота паливної апаратури значною мірою залежить від якості
фільтрації палива. Його необхідно старанно очищати від води і механічних
домішок, які погіршують роботу прецизійних пар, знижують їх щільність, порушують
подачу палива і чіткість відсічки форсунки, ускладнюють розпилення палива.
Наявність води у паливі спричинює корозію деталей,
зависання голок розпилювачів форсунок,
плунжерів у
гільзах і поломку пружин.
Для захисту
від механічних домішок і води на тракторних і комбайнових дизелях застосовують
фільтри грубої і тонкої очистки.
Фільтри грубої очистки призначені для видалення з
палива домішок розміром понад 0,05...0,07 мм і води. Це забезпечує тривалу і
безперебійну роботу паливного насоса і форсунок. На сучасних тракторних
дизелях установлюють фільтри типу ФГ, які відрізняються лише
7.3. Фільтр грубої очистки палива:
1 — стакан; 2 — фільтруючий елемент; 3 — кільце натискне; 4, 5 —
паливопроводи; 6 — корпус фільтра; 7 — розподільник; 8 — заспокоювач; 9 —
пробка отвору для зливу відстою палива
|
розмірами і пропускною здатністю.
За конструкцією усі фільтри ФГ однакові (рис. 7.3).
Паливо, я}се засмоктується з бака
трактора насосом через паливопровід 4 і порожнистий болт, заповнює кільцеву
порожнину у корпусі 6 (порожнина розташована під розподільником 7) і через вісім
отворів діаметром 2 мм у розподільнику надходить у стакан 1. Паливо проходить
через кільцевий зазор між фільтруючим елементом 2 і стінкою стакана. Невелика
його частина, різко змінюючи напрям, проходить через сітку фільтруючого
елемента з отворами до 0,25 мм і центральний отвір й через трубопровід 5
спрямовується у підкачувальний насос. Основна частина палива, механічні
домішки, краплі води за інерцією рухаються вниз, уздовж стінок стакана 1, у зону
відстою по кільцевому зазору між стаканом і заспокоювачем 8.
Заспокоювач
відділяє порожнину з циркулюючим паливом від зони відстою і забезпечує
ефективну роботу фільтра при коливаннях і вібрації. У зоні відстою (при
повороті пального на 180°) частинки механічних домішок і води осідають на дно
стакана 1. Очищене паливо через центральний отвір заспокоювача надходить до
сітки фільтруючого елемента. Відстій на дні стакана періодично зливається
через отвір, закритий пробкою 9 у нижній частині фільтра.
3.
Фільтри тонкої
очистки призначені
для очищення палива від дрібних механічних частинок. Найпоширеніші фільтри з
паперовими фільтруючими елементами, які забезпечують високий ступінь очистки.
Конструкцію фільтра тонкої очистки палива двигунів Д-240, Д-245 тракторів
МТЗ-80, МТЗ-82, МТЗ-100 наведено на рис.7.4. У корпусі 3 встановлено три
паперових фільтруючих елементи 1, які зверху і знизу ущільнені гумовими
кільцями 4, а на корпусі фільтра — кришку 5 з продувним вентилем. Відстій з
фільтра зливається через отвір у корпусі 3, закритий пробкою 12.
Рис. 7.4. Фільтр тонкої очистки палива двигуна
Д-240:
1 — фільтруючі елементи; 2—трубка для відведення повітря; 3 — корпус; 4—
кільце ущільнювальне; 5 — кришка; 6 — штуцер вентиля; 7 — кульковий клапан; 8,
10 — гайка; 9 — вентиль; 11 — прокладка; 12 — пробка зливного отвору; 13 —
ущільнювач; А — отвір для відведення очищеного палива; Б — отвір для підведення
неочищеного палива; В — канал для підведення неочищеного палива; Г — канал для
відведення очищеного палива
рис. 7.5. Фільтр тонкої очистки
палива ФТ-150А дизелів СМД:
1 — трубка зливна; 2, 12 — гайки; 3 — болт запірний; 4 — стакан; 5 —
елемент фільтруючий; 6 — штуцер; 7 — корпус; 8 — трубопровід підведення чистого
палива до паливного насоса; 9 — трубопровід для зливу дренажного палива із
форсунок; 10 — перехідник; 11 — пробка; 13 — клапан перепускний; 14 —
трубопровід зливу лишків палива і випуску повітря у бак; 15 — клапан видалення
повітря; 16 — трубопровід зливу палива і випуску повітря при прокачуванні
системи; 17 — трубопровід відводу лишків палива від паливного насоса; 18 —
болт; 19 — трубопровід підводу палива від підкачувального насоса; 20 — кільце
ущільнювальне; 21 — болт стяжний
Від
підкачувального насоса паливо трубкою низького тиску через отвір Б подається в
корпус 3 фільтра тонкої очистки. По каналу фільтра неочищене паливо надходить у
верхню частину фільтра. Під тиском, створюваним підкачувального помпою, паливо
проходить через фільтруючі елементи 1. Очищене від дрібних механічних домішок
і води, воно по каналах Г потрапляє до отвору А і далі — до головки паливного
насоса. Продувний вентиль складається з деталей 6, 7, 8 і 9 і призначений для
випуску повітря з паливної системи двигуна. При відкручуванні вентиля 9 голка
звільняє кульку 7, що відходить від свого гнізда, і через відкритий отвір
порожнина корпуса фільтра сполучається із зовнішнім повітрям. Змішане з
повітрям паливо зливається назовні через повітропровідну трубку 2.
На
тракторних двигунах встановлюють фільтр тонкої очистки палива ФТ-150А (рис.
7.5), який складається з чавунного корпуса 7, до якого стяжними болтами 21
кріпляться дві однакові фільтруючі секції, що працюють паралельно. Кожна секція
складається з паперового фільтруючого елемента ЗФТ-75, розташованою на штуцері
6 в стакані 4. Для ущільнення між корпусрм і стаканом є кільце 20.
Внизу
встановлюють запірний болт 3 з гайкою 2 і зливною трубкою 1. Такий пристрій
дає змогу при технічному обслуговуванні відводити паливо, яке зливається з
фільтрів.
Фільтруючі елементи 9ТФ-3 і ЗФТ-75. Фільтруючий елемент ЗФТ-З — це
паперова штора площею до 0,5 м2, складена у циліндр гармошкою.
Фільтрувальний папір штори з пористою структурою для проходження палива утримує
на поверхні механічні домішки розміром більше 0,002 мм. Штору приклеєно до
картонної обичайки і разом з нею завальцьовано зверху і знизу жерстяними
кришками. Обичайка запобігає пошкодженню штори. Для проходження палива на всій
поверхні обичайки зроблено круглі отвори.
Конструкція
фільтруючого елемента ЗФТ-75 аналогічна попередній, проте у ній застосовані
дві паперові штори, розташовані одна в одній. Площа поверхні зовнішньої штори
(основної) майже 0,5 м2, а другої (контрольної) становить 30% від
першої. Наявність двох штор забезпечує надійнішу очистку палива від води і
механічних домішок.
|