Несправності системи
охолодження і догляд за нею
План
1.
Основні неполадки системи
охолодження.
2.
Операції ТО з а системою
охолодження.
До основних несправностей системи
охолодження належать: зниження рівня води в радіаторі, послаблення пасів
привода вентилятора й водяного насоса, пошкодження термостата і відкладання
накипу на стінках водяних сорочок. Зовнішніми ознаками цих несправностей є
перегрівання двигуна.
Зниження рівня води в системі охолодження
може статись внаслідок її витікання через нещільність з'єднання шлангів з
патрубками, пошкодження зливних краників і прокладки головки циліндрів, через
тріщини в блок-картері та радіаторі, через сальник водяного насоса, а такожвнаслідок
випаровування через пробку радіатора при її несправності.
Догляд за системою охолодження під
час експлуатації полягає в тому, щоб підтримувати належний рівень води, підтягувати
кріплення окремих частин, усуваючи причини витікання води, перевіряти й регулювати
натяг пасів вентилятора, перевіряти роботу термостата, промивати систему,
видаляти накип і змащувати підшипники водяного насоса.
У систему охолодження треба заливати
чисту м'яку воду, краще дощову або снігову. Тверду воду, яка містить у собі
мінеральні солі, заливати в систему охолодження без попереднього зм'якшення не
можна тому, що під час роботи двигуна солі у вигляді накипу осідають на стінках
сорочок охолодження та інших деталях, що обмиваються водою. Накип знижує
теплопровідність стінок і погіршує циркуляцію води, бо зменшує прохідні
перерізи каналів.
Найпростішим способом зменшення
жорсткості води є кип'ятіння її з наступним відстоюванням. Тверду воду можна
зм'якшити, якщо на 10 л води додати 6— 7 г каустичної соди і профільтрувати
через густу тканину. Вода буде значно
м'якша, якщо до неї додати гексаметафосфат натрію (гексамет) з розрахунку 3 г
на 1 л води. Розчиняти гексамет потрібно протягом ЗО—40 хв, періодично перемішуючи воду. Якщо
потрібно долити воду в радіатор, то до
неї подають відповідну кількість розчину гексамету.
Воду в систему охолодження потрібно
заливати через лійку з густою сіткою. Щоб не допустити з'явлення тріщин у
головці циліндрів і блок-картері, доливати воду в радіатор перегрітого двигуна
потрібно поступово і обов'язково при працюючому двигуні. З цих причин не можна
заливати взимку в холодний двигун дуже гарячу воду.
Під час роботи двигуна треба періодично
перевіряти рівень води в радіаторі. Відкриваючи пробку заливної горловини радіатора,
потрібно оберігати руки і обличчя від опіків парою і гарячою водою. При температурі
навколишнього середовища нижче + 5° С воду із системи охолодження перед
зупинкою двигуна на тривалий час потрібно зливати. Для цього трактор
встановлюють на горизонтальній площадці, відкривають краники в радіаторі і
блок-картері і зливають воду у чисту посудину. Після відстоювання її фільтрують
і знову заливають у систему охолодження.
Для видалення грязі і осадів із
системи охолодження її періодично промивають чистою водою. Це роблять в кінці
робочого дня, зразу після зупинки двигуна, коли частинки грязі у воді
знаходяться у змуленому стані і легко видаляються разом з водою. Після того як
двигун схолоне, пропускають через систему охолодження 40— 60 а води і знову
заливають чисту м'яку воду.
Через 960 год роботи необхідно видаляти
накип із системи охолодження дизеля. Для цього зливають воду і заповнюють
систему содовим розчином (750—800 г каустичної соди і 250 г гасу на кожні 10 л
води). Пускають двигун, прогрівають його на середніх обертах колінчастого вала
протягом 10—15 хв і залишають розчин у системі охолодження на 10—12 год. Після
цього двигун знову пускають, прогрівають на середніх обертах протягом 10—15 хв,
зливають розчин із системи охолодження, промивають її чистою водою і заливають
м'яку воду. У холодну пору року в систему охолодження замість води заливають
антифриз — розчин води й етиленгліколю. Промисловість випускає антифризи двох
марок: 40 і 65 (ГОСТ 159—52). Цифри вказують на температуру замерзання відповіно
—40 і —65° С.
Антифризи при нагріванні збільшують
об'єм, а тому систему охолодження заповнюють антифризом тільки на 93—95% її
повного об'єму. В
разі зниження рівня антифризу в
радіатор слід доливати тільки чисту м'яку воду, бо етиленгліколь майже не випаровується.
Етиленові антифризи — це сильна отрута,
тому весь персонал, який працює на машинах, заправлених антифризом, повинен
добре знати правила користування такою рідиною. Необхідно стежити за тим, щоб у
системі охолодження не було підтікання. Для нього потрібно підтягувати всі
різьбові з'єднання, хомути шлангів і сальник водяного насоса.
Просочування води через сальник водяного
насоса виявляють по витіканню води з контрольного отвору. Для усунення підтікання
води необхідно повернути гайку сальника на 7б оберта і дати попрацювати двигуну
не менш як 10 хв. Якщо після цього підтікання продовжуватиметься, необхідно
гайку повернути ще на 1/6 оберта.
Слід пам'ятати, що надмірна затяжка
сальника призводить до швидкого спрацювання як сальника, так і валика водяного
насоса. Якщо підтягування сальника не припиняє підтікання води, сальник
замінюють новим.
Щоб не допустити перегрівання двигуна,
треба стежити за тим, щоб радіатор був сухий і чистий. Якщо радіатор забруднений,
його потрібно очистити і промити дизельним паливом, знявши при цьому масляний
радіатор. Масло з поверхні радіатора змивають за допомогою шприца або
ганчіркою, змоченою в дизельному паливі або гасі, прочищаючи простір між пласти
нами серцевини дерев'яними паличками.
Після очищення радіатор обтирають
сухою ганчіркою і продувають стисненим
повітрям. Щодня треба перевіряти натяг пасів вентилятора і генератора. Пас
повинен бути чистий, без розшарувань і розривів. За маслені приводні паси
потрібно обтирати ганчіркою, злегка змоченою в бензині. Якщо пас вентилятора
натягнутий слабо, під час роботи спостерігається його пробуксо- вування, що може призвести до перегрі
вання двигуна, а якщо пас надмірно натягнутий, збільшується спрацювання підшипників
вентилятора і генератора, а також швидко спрацьовується сам пас. Перевірку й
регулювання натягу пасів вентиляторів описано в роботі 14.
Тривала й безперебійна робота
повітряної системи охолодження залежить, головним чином, від роботи вентилятора
і стану поверхонь охолодження. Тому через кожні 60 год роботи необхідно очищати
охолоджувальні ребра від пилу і грязі, змащувати підшипники робочого колеса, а
також перевіряти й регулювати натяг паса вентилятора. Через 240 год треба
очищати лопатки робочого колеса і напрямний апарат вентилятора.
Температурний режим двигунів Д-37М,
випущених до 1966 р., регулюють за допомогою жалюзі, що є на виході нагрітого
повітря з двигуна, а також виключенням або включенням масляного радіатора. В
холодну пору року масляний радіатор виключають, а жалюзі прикривають. Якщо температура
навколишнього середовища підвищується, масляний радіатор включають, а жалюзі
повністю відкривають.
З 1966 р. на двигунах застосовують
сезонне регулювання температурного режиму за допомогою спеціального диска, який
встановлюють на захисну сітку при температурі повітря нижче 5°С. При цьому виключають
і масляний радіатор. При високій температурі навколишнього середовища масляний
радіатор включають у систему і знімають диск з вентилятора. Температурний режим
двигуна контролюють за допомогою сигналізатора, датчик якого встановлений у
головці четвертого циліндра. Якщо температура головки циліндра перевищує
175" С, датчик автоматично вмикає сигнальну червону лампу на щитку
приладів.
Показником роботи системи охолодження
є також температура масла в піддоні картера двигуна, яка повинна бути в межах 70—100°
С і не повинна перевищувати 105° С під час роботи двигуна у важких умовах.
|