МЕХАНІЗМИ КЕРУВАННЯ ЗЧЕПЛЕННЯМ
План
1. Поняття про механізм керування зчепленням.
2. Механізм керування зчепленням.
3. Механічний підсилювач.
4. Пневматичний підсилювач.
- Механізм керування зчепленням складається з деталей, які передають зусилля від педалі керування до валика вилок відводки зчеплення, і пристроїв, які полегшують керування зчепленням. Полегшення досягається підсилювачами привода зчеплення (серво- пристроями). Вони зменшують зусилля тракториста, необхідне для стискування пружин натискного диска. Підсилювачі бувають механічні, пневматичні й гідравлічні.
Механізм керування зчепленням трактора ЮМЗ-б з механічним підсилювачем наведено на рис. 9.4.
На осі 16 встановлений двоплечий важіль 12, разом з ним виконано подушку педалі 13. В нарізний отвір нижнього плеча важеля 12 вкручується упор 18; фіксується контргайкою. Нижнє плече важеля 12 віссю 17, тягою 21 і віссю 23 з’єднане з важелем 24, встановленим на валі вилок відводки зчеплення. З обох боків на тягу 21 вкручені наконечники, зафіксовані гайками.
Разом з кришкою редуктора 1 до корпуса трансмісії болтами прикріплені кронштейни 3 і 20, до останнього приєднано корпус 19 сервопристрою з пружиною 25, упором 26 і стопорним кільцем 27. Носок упора 18 взаємодіє з упором 26.
У середній частині важеля 12 є отвір. В нього і в отворгі вилки 11 тяги 9 встановлено вісь 15. Друге плече тяги 9 віссю 8 з’єднане з важелем 7, встановленим на носок блокуючого валика з фаскою.
Блокуючий валик 6 з фіксатором розміщується в корпусі 5, закріпленому на кришці 14 корпуса трансмісії 22. Фіксатор складається зі штока 28 з фаскою, пружини 29 і гвинтової пробки ЗО. Хвостовик штока 28 вільно входить в отвір пробки ЗО, між ними знаходиться пружина. Шток 28 віссю 35, тягою 31 і віссю 32 з’єднаний з педаллю 33, встановленою на осі 34 виступу кришки 14 корпуса трансмісії. Між важелем 7 і кронштейном 3 розміщено зворотну пружину 4.
- Механізм керування зчепленням працює так. .При натисканні тракториста на подушку 13 педалі верхня частина важеля 12 переміщується вправо, важіль 12 обертається навколо осі 16, а нижня його частина переміщується вліво. Зусилля від важеля 12 через вісь 17, тягу 21, вісь 23 передається до нижнього плеча важеля 24 і воно переміщується. Муфта зчеплення вимикається. Одночасно з вимкненням зчеплення зусилля від середньої частини важеля 12 через вісь 15, тягу 9, вісь 8 передається на важіль 7, і він обертається за годинниковою стрілкою. Пружина 4 стискується, валик 6 також обертається за годинниковою стрілкою. Площини фасок валика 6 і штока 28 взаємодіють між собою. Таке положення фасок відповідає повному вимкненню муфти зчеплення.
Механічний підсилювач полегшує вимкнення муфти зчеплення. Завдяки йому тракторист прикладає до подушки педалі менше 'зусилля, достатнє для повного вимкнення муфти зчеплення. .,
- Механічний підсилювач працює так. При включеному зчепленні геометрична вісь пружини 25 розташована під кутом до геометричної осі упора 18. Упор 18, діючи на упор 26, дещо стискуєпружину 25 і зусилля від неї передається важелю 12. Під дією цього зусилля подушка 13 важеля 12 утримується у виключеному стані нерухомо. При дії тракториста на подушку 13 упор 18 діє на упор 26, який додатково стискує пружину 25, поки осі пружини 25 і упора 18 не сумістяться. При подальшому переміщенні важеля 12 пружина 25 розтискується і діє на важіль 12, створюючи крутний момент і полегшуючи трактористу вимкнення зчеплення.
Для вимкнення привода ВВП необхідно натиснути на педаль фіксатора 33, а потім перемістити подушку педалі 13 на більшу величину. При натискуванні на педаль 33, вона обертається навколо осі 34. Зусилля від педалі 33 через вісь 32, тягу 31 і вісь 35 передається на фіксатор 28. Пружина 29 стискується, фіксатор 28 переміщується вправо, його фаска виходить із зачеплення з фаскою валика 6. При подальшому переміщенні подушки педалі 13 привод ВВП виключається.
При відпусканні трактористом подушки педалі 13 натискні пружини зчеплення і пружина 29 повертають механізм керування у початкове положення.
- Механізм керування зчепленням тракторів Т-150, Т-150К і ДТ-75С з пневматичним підсшювачем наведено на рис. 9.5.
На осі 17 встановлено педаль керування зчепленням. Вона складається з двох важелів 2 і подушки педалі 1, з'єднаних між собою болтами. Важіль 2 встановлений в отвір підлоги кабдни 22. До важеля 2 прикріплена планка 21, з якою з’єднана зворотна пружина 20 педалі, інший кінець якої кріпиться до корпуса 15 коробки передач.
В отвори важеля 2 і вилки 18 встановлено вісь 19. Вилка 18 нагвинчується на нарізку носка тяги 3 і фіксується гайкою 16. Хвостовик тяги 18 вкручується у гвинтовий отвір перехідної гайки 49 слідкуючого пристрою 4 і також фіксується гайкою 14.
Слідкуючий пристрій складається із корпуса 44, плунжера 45 і клапана 38. У передній частині корпуса є отвір з нарізкою, куди вкручена перехідна гайка 49 і встановлена прокладка. Хвостовик перехідної гайки 49 виконаний у вигляді виступу. Між ним і виступом клапана 38 розташована пружина 48, яка притискає клапан 38 до виступу, перекриваючи перехідний отвір у виступі.
З іншого боку корпуса 44 також є отвір з двома виступами. На хвостовику отвору виконано нарізку з регулювальною гайкою 41. Носок гайки має виступ, що взаємодіє з плунжером 45. Переміщення гайки 41 відносно корпуса 44 обмежується виступом корпуса. Гайка 41 фіксується відносно корпуса 44 контргайкою 43. В отвір гайки 41 вільно встановлений шток плунжера 45,,%між -ними — сальник 40.
Плунжер 45 має складну конструкцію. На виступі плунжера 45, між виступом корпуса 44 і плунжером 45, встановлено пружину 47; що забезпечує зазор між виступом плунжера 45 і клапаномі38 в межах 1,8±0,1 мм. Хвостовик плунжера виконаний у вигляді штока. В торцевій поверхні штока є отвір з нарізкою, в який вкручено носок вилки 42. Середня частина плунжера має проточку змінного профілю, за якою — дві кільцеві канавки з манжетами 39. В передній частині плунжера є два отвори, з'єднані між собою. Осьовийотвір виконаний у плунжері та його виступі, а радіальний — на початку проточки середньої частинки плунжера. Осьове переміщення плунжера 45 відносно корпуса 44 обмежується виступом корпуса і виступом гайки 41.
У корпусі 44 зроблено три радіальних отвори: один для встановлення сітчастого фільтра 46, два інші, з нарізкою, призначені для вкручування в них штуцерів повітропровідників 5 і 12.
В отвори вилки 42 і отвір важеля 9 встановлено вісь 7. Важіль 9 клемовим затискачем і шпонкою зафіксований на валі 10 вилок 8 відводки 6. З іншого боку корпуса зчеплення 11 на валі 10 таким же чином встановлений важіль 23, віссю 36 з’єднаний з вилкою 35, яка нагвинчується на шток 34 пневматичної камери 24. Відносно штока 34 вилка 35 фіксується гайкою 37.
Пневматична камера складається із кришки 27 і корпуса 31, з’єднаних між собою. В нарізний отвір кришки 27 вкручено штуцер 26. До нього пригвинчена гайка повітропроводу 5. Між кришкою 27 і корпусом 31 встановлено еластичну діафрагму 28 для герметичності об’єму А пневматичної камери. До діафрагми 28 за допомогою жорсткого центра (двох шайб) 29 фіксується шток 34. Між корпусом 31 і жорстким центром 29 на штокові 34 встановлено пружину ЗО. Шток 34 вільно встановлений в отвір корпуса 31, тому у пневматичній камері Б між діафрагмою і корпусом 31 атмосферний тиск становить 0,1 МПа. В корпусі 31 виконано два отвори, за допомогою них, болтів 32 і гайок 33 пневматична камера кріпиться до кронштейна 25, а кронштейн — до корпуса зчеплення 11.
Механізм керування працює так. При натисканні трактористом на подушку педалі 1 важіль 2 обертається навколо осі 17, при цьому пружина 20 розтягується. Зусилля від важеля 2 через вісь 19, вилку 18 і тягу 3 передається до корпуса 44 слідкуючого пристрою. Корпус 44 разом з плунжером 45 і вилкою 42 переміщується вправо. Зусилля від вилки 42 через вісь 7, важіль 9, вал 10, вилки 8, виступи та корпус відводки 6, її підшипник і упор передається на упорне кільце натискних важелів зчеплення. Цього зусилля недостатньо для подолання опору натискних пружин зчеплення. Тому при подальшому натисканні трактористом на педаль упорне кільце, відводка 6, вилки 8, вал 10, важіль 9, вилка 42 і плунжер 45 не переміщуються, а корпус 44 продовжує пересуватись вправо відносно нерухомого плунжера 45. При цьому пружина 47 стискується, виступ плунжера 45 діє на клапан 38 і він переміщується вліво, стискаючи пружину 48. Стиснуте повітря з повітряного ресивера гальмівної системи трактора трубопроводом 12 надходить у порожнину А слідкуючого пристрою і отвір Б корпуса 44. Далі стиснуте повітря (0,8 МПа) повітропроводом йде до пневматичної камери.
Стиснуте повітря діє на діафрагму 28, яка переміщується вправо, стискаючи пружину ЗО. Зусилля від діафрагми 28 через жорсткий цещгр 29, шток 34, вилку 35, вісь 36, важіль 23, вал 10, вилки 8, відводку 6 передається до упорного кільця натискних важелів. Під дією цього зусилля муфта зчеплення виключається.
При вмиканні зчеплення тракторист поступово відпускає педаль. Пружина 20 стискується, повертаючи педаль у початкове положення, а пружина 48 розтискується і притискує клапан 38 до виступу корпусу 44. Повітря з порожнини А слідкуючого пристрою до отвору Б корпуса 44 не надходить, а пружина 47 розтискається. Між торцями клапана 38 і виступу плунжера 45 утворюється зазор. Стиснуте, повітря з порожнини А пневматичної камери повітропроводом 5, через отвір Б корпуса 44, внутрішні канали В плунжера 45, отвір у корпусі 44 викидається в атмосферу. При цьому пружина ЗО розтискається і повертає діафрагму 28 в початкове положення.
|