КІНЦЕВІ ПЕРЕДАЧІ. ОПЕРАЦІЇ ТО ЗА ВЕДУЧИМИ МОСТАМИ
План
1. Типи кінцевих передач тракторів.
2. Кінцева передача планетарного типу.
3. Кінцева передача переднього ведучого моста трактора МТЗ-82.
4. Операції ТО за ведучими мостами тракторів.
- На тракторах використовують кінцеві передачі у вигляді редукторів з циліндричними прямозубими, конічними шестернями або планетарні механізми.
- Кінцеві передачі тракторів типу Т-150 і Т-150К (рис. 11.8) складаються з сонцевої шестерні 2, коронної шестерні 6, водила 5 та сателітів 4.
Коронна шестерня встановлена нерухомо на зубчастому вінці маточини, надітої на шліци вала, привареного до корпуса заднього моста (Т-150) або на маточину 11, прикріплену болтами до корпуса ведучого моста (Т-150К). Ведуча сонцева шестерня 2 встановлена на шліцах півосі 12, яка з’єднується з півосьовою шестернею диференціала.
Три сателіти розміщені на роликових підшипниках водила 5. Водило, корпус 7 та картер 8 планетарного редуктора утворюють ведену частину кінцевої передачі, на якій закріплюється ведуче колесо 13 або ведуча зірочка.
Сонцева шестерня обертається від відповідної веденої шестерні заднього моста (Т-150) або від півосьової шестерні диференціала (Т-150К), передає обертання на сателіти і перекочує їх по нерухомій коронній шестерні. Обертаючись, сателіти переміщують водило 5, яке передає крутний момент через корпус 7 на ведучу зірочку або на диск колеса.
Рис. 11.8. Кінцева передача тракторів типу Т-150 і Т-150К:
1 — пробка; 2 — сонцева шестерня; 3 — палець (вісь); 4 — сателіт; 5 — водило; 6 — коронна шестерня; 7 — корпус; 8 — картер; 9 — перехідний фланець; 10 — ущільнення; 11 — маточина; 12 — піввісь; 13 — диск ведучого колеса
|
- Кінцева передача тракторів МТЗ-80/82 розміщена в корпусі заднього моста. Ведучі шестерні безпосередньо зв’язані з конічними півосьовими шестернями диференціала (рис. 11.4), а ведені 7 нерухомо закріплені на півосях 9.
Передній ведучий міст трактора МТЗ-82 має колісний редуктор, який складається з двох пар конічних шестерень - верхньої та нижньої. Конічні шестерні (рис. 11.9) півосі 12 і вертикального вала утворюють верхню пару, а нижню—шестерня 21, насаджена на шліци вертикального вала, і шестерня 3, закріплена на фланці 27 диска колеса ЗО. Зовнішній кінець півосі і верхній кінець вертикального вала спираються на здвоєні конічні роликові підшипники.
Рис. 11.9. Колісний редуктор переднього моста трактора МТЗ-82:
|
1 — стакан підшипника; 2 — кришка редуктора; 3 — ведена шестерня; 4 — стакан ущільнення; 5,29 — регулювальні прокладки; 6 — вертикальний вал; 7,22 — кришка; 8,26 — підшипник; 9 — розпірне кільце; 10 — гайка; 11 — корпус верхньої конічної пари; 12 — піввісь; 13 — манжети; 14 — обойма манжети; 15 — ущільнювальне кільце; 16 — гільза шворня: 17 — труба шворня; 18 — штифт; 19 — пружина; 20 — корпус редуктора; 21 — ведуча шестерня; 23 — стакан; 24 — опорна шайба; 25 — регулювальне кільце; 27 — фланець-маточина; 28 — корпус манжети; ЗО — диск колеса.
|
|
Труба шворня 17 спирається на пружину 19 і входить у гільзу шворня 16, запресовану в корпус редуктора і застопорену в ньому штифтом. Нижній кінець пружини спирається на упорний підшипник. До корпуса редуктора прикріплено поворотний важіль, з яким з’єднують тягу рульової трапеції. При поворотах трактора зусиллям від рульової трапеції прокручується корпус редуктора разом з колесом відносно труби шворня. При цьому відбувається обкачування шестерень верхньої і нижньої пар.
- ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ
Під час роботи трактора необхідно стежити, щоб в ведучих мостах не виникали сторонні шуми, періодично перевіряти температуру корпусів і слідкувати, щоб не було підтікання масла. При наявності такого дефекту потрібно підтягнути кріплення кришок і фланців, замінити непридатні прокладки і сальники.
При ЩТО перевіряють зовнішнє кріплення ведучих мостів.
Під час ТО-1 перевіряють рівень масла в картерах і, якщо необхідно, доливають. Роблять це не раніше, ніж через 30 хвилин після зупинки трактора. При підвищеній витраті масла промивають сапун, підтягують кріплення кришок і фланців, замінюють сальники.
Через 2000 мотогодин замінюють масло в картерах. Відпрацьоване трансмісійне масло зливають одразу ж після зупинки трактора. Потім наливають в картер дизельне паливо (2/3 місткості) і промивають деталі при русі трактора вперед і назад протягом 5...7 хвилин зливають рідину, очищають магніти пробок, встановлюють їх на місце і заливають в картери свіже масло до нормального рівня.
У строки, встановлені заводом-виготівником, перевіряють регулювання конічних роликових підшипників, а також зачеплення конічних шестерень.
Якщо з ладу виходить одна із шестерень головної передачі, міняють обидві шестерні. Встановлювати різні шестерні категорично заборонено.
|