КАРБЮРАЦІЯ. БУДОВА
КАРБЮРАТОРА ПУСКОВОГО ДВИГУНА
План
1.
Поняття про карбюрацію. Види
паливних сумішей.
2.
Будова карбюратора К – 06.
3.
Принцип роботи карбюратора К – 06.
1.
Процес приготування пальної суміші
з повітря і палива називається карбюрацією, а прилад, в
якому здійснюється приготування такої суміші — карбюратором.
Карбюратор готує паливну суміш певного складу залежно від режиму роботи
двигуна.
Співвідношення між кількістю пального і повітря в суміші оцінюють
коефіцієнтом надлишку повітря, який є відношенням дійсної кількості повітря в
суміші до теоретично необхідної для спалювання кількості пального. Якщо в
пальній суміші на 1 кг пального припадає 15 кг повітря (α = 15/15 = 1), то
суміш називається нормальною. В такій суміші повітря і паливо згоряють
повністю. Двигун працює стабільно і має середні показники потужності та
економічності.
У збагаченій суміші повітря 12... 15 кг, на 15...20% менше, ніж в
нормальній суміші α = 0,85...0,80. Така суміш згоряє швидше, двигун розвиває
найбільшу потужність, проте палива витрачається більше.
Збагачена суміш має повітря менше 12 кг, на 20...60 %
менше, ніж нормальна, коефіцієнт надлишку повітря α = 0,8..,0,4. Ця суміш
горить повільно, потужність двигуна зменшується, витрата палива значно
збільшується.
У збідненій суміші повітря витрачається 15... 17 кг, на 10...15 %
більше, ніж у нормальній α = 1,1... 1,15. Швидкість її згоряння дещо менша від
збагаченої суміші. Двигун працює економічніше, проте має меншу потужність.
Бідна суміш містить повітря більше 17 кг, на 15...30% більше, ніж
нормальна α =1,15... 1,3. Вона горить повільно, процес може відбуватися
протягом усього такту розширення і навіть випуску. Двигун працює нестабільно,
потужність його зменшується, а витрата палива — збільшується.
Найбільшу потужність карбюраторний двигун
розвиває при а = 0,9, найекономічніший при а = 1,1.
Коефіцієнт надлишку повітря дизельних двигунів значно більший. Для
дизелів з нерозділеними камерами згоряння і об’ємним сумішоутворенням α =
1,5... 1,8; з плівковим сумішоутворенням α = 1,45... 1,55; з вихровими камерами
і передкамерами α = 1,25... 1,45; з наддуванням α =
1,35...2,0.
Пускові двигуни більшосхі тракторів мають безпоплавцевий (діафрагмовий)
горизонтальний карбюратор 11.1107 011 (К-06).
2.
Карбюратор 11.1107011 (К-06) складається з корпуса 3 (рис. 7.2) і кришки 26, що
кріпиться до корпуса шістьма гвинтами 27. Між корпусом і кришкою—мембрана 20
(діафрагма) з жорстким металевим центром. Між мембраною 20 і кришкою 26 —
ущільнювальна прокладка.
У кришці 26 встановлений утеплювач 23, між якими є пружина 24, що
притискує шток утоплювача до кришки. Отвір 22 з’єднує проміжок між діафрагмою і
кришкою з атмосферою.
В корпусі 3 є вхідна горловина 1, дифузор 7 і змішувальна камера 9,
які утворюють головний повітряний тракт карбюратора. Поперечний переріз
дифузора найменший, що забезпечує збільшення швидкості руху повітря. До корпуса
3 на вісях кріпляться повітряна заслінка 2 і дросельна заслінка 8. Повітряну
заслінку встановлено у вхідній горловині 1, а дросельну — у змішувальній камері
9. До корпуса повітряної заслінки 2 прикріплений шток 5, між ними — клапан 4.
До заслінки він притискується пружиною 6, перекриваючи отвори 34 повітряної
заслінки 2. В корпусі 3, в площині найменшого перерізу дифузора 7,
встановлений жиклер-розпилювач 15, кінець якого піднятий відносно корпуса 3, а
сам жиклер прикріплений гвинтом з центральним отвором. Між жиклером і гвинтом
встановлений клапан 21, який запобігає надходженню повітря в паливну камеру 16
з дифузором 7 тоді, коли жиклер 15 не працює. Жиклер-розпилювач 15 і зворотний
клапан 21 належать до головної дозувальної системи.
До системи холостого ходу входять повітряний канал 33, емульсійний
канал 31 і паливний жиклер 19. У повітряному каналі 33 встановлений повітряний
жиклер 32. Емульсійний канал має перехідний отвір ЗО і вихідний — 29.
Перехідний отвір знаходиться перед дросельною заслінкою 8 змішувальної камери
9, коли заслінка повністю закрита, а вихідний отвір — за дросельною заслінкою.
Прохідний отвір паливного жиклера 19 регулюється гвинтом 17, який відносно
корпуса 3 фіксується пружиною 18.
Паливо з фільтра по гумовому трубопроводу надходить до штуцера 28,
який болтом 10 пригвинчений до корпуса 3. Між корпусом і штуцером, штуцером і
болтом встановлюють алюмінієві або мідні ущільнювальні прокладки. Попаданню
палива із штуцера 28 в паливну камеру 16 запобігає паливний клапан 25, який
притискується до гнізда клапана 12 лівим плечем важеля 13, на праве плече
якого діє пружина 14. Важіль 13, як і гніздо клапана, встановлений на осі,
закріпленій в корпусі 3.
3. Перед пуском двигуна повітряну заслінку, 2 закривають, а дросельну
8 — відкривають. Положення заслінок на рис. 7.2, б наведено суцільною лінією.
Натискуванням на кнопку утоплювача 23 заповнюють камеру 16 паливом. Повітряну
і дросельну заслінки регулюють за допомогою важеля, встановленого на осі
повітряної заслінки із зовнішнього боку корпуса карбюратора. Перед пуском
двигуна на цей важіль діють вручну, а після пуску він регулюється автоматично.
При натискуванні на кнопку утоплювача 23 пружина 24 стискується. Шток
утоплювача переміщує жорсткий центр мембрани 20 вверх, а центр діє на праве
плече важеля 13, який обертається навколо осі. Праве плече важеля 13 стискує
пружину 14, а ліве 13 не діє на клапан 25. Оскільки паливний бачок розташований
вище карбюратора, то паливо, тиснучи на клапан 25, переміщує його від гнізда
клапана 12 униз. Паливо з бачка самопливом надходить у наливну камеру 16
карбюратора. При відпусканні кнопки утоплювача пружина 24 повертає шток
утеплювача в початкове положення. Пружина 14, діючи на важіль 13, повертає
клапан 25 у початкове положення.
При обертанні колінчастого вала пускового двигуна розрідження з його
кривошипної камери передається в головний повітряний тракт карбюратора.
Внаслідок різниці тисків у головному повітряному тракті і в порожнині між
діафрагмою 20 і кришкою 26 діафрагма 20 переміщується вверх. Паливо камери 16
через жиклер-розпилювач 15 головної системи і через жиклер 19 системи
холостого ходу витісняється діафрагмою в
змішувальну камеру 9. При цьому із жиклера-розиилювача 15 витісняється паливо,
а з перехідного і вихідного отворів системи холостого ходу — емульсія. Вона
утворюється в каналі 31, де паливо зустрічається з потоком повітря. Повітря в
канал надходить по каналу 33, проходячи через жиклер 32. Під дією розрідження
клапан 4, стискуючи пружину 6, трохи переміщується на штоку 5. Через отвори 34
повітряної заслінки і щілини між повітряною заслінкою 2 і корпусом 3 до
змішувальної камери 9 надходить повітря. З емульсії палива і повітря у цій
камері утворюється легкозаймиста збагачена суміш.
Після пуску двигуна розрідження за дросельною заслінкою 8 збільшується,
її повітряний клапан 4 відкривається повністю. Паливо з паливного бачка через
жиклери 15 і 19 надходить у змішувальну камеру 9 постійно. Це відбувається
тому, що діафрагма 20 займає верхнє положення і відкриває клапан 25, Через те,
що кількість повітря, яке надходить у змішувальну камеру 9, збільшується, паливна
суміш збіднюється.
Після пуску двигуна його переводять на холостий хід, для цього
повітряну заслінку 2 відкривають, а дросельну 8 — закривають. Швидкість потоку
повітря і величина розрідження в повітряному тракті зменшується. Зворотний
клапан 21 закривається. Паливо через жиклер-розпилювач 15 в змішувальну камеру
9 не надходить, а з паливної камери 16 йде через жиклер 19 в канал 31. Повітря
в канал 31 надходить по каналу 33 і перехідному отвору ЗО. Емульсія з каналу
31 через вихідний отвір 29 прямує в змішувальну камеру 9. Паливо у паливну
камеру 16 надходить постійно, тому що діафрагма 20 у взаємодії з важелем 13
відкриває паливний клапан 25.
Для пуску основного двигуна збільшують частоту обертання колінчастого
вала пускового двигуна, повністю відкриваючи дросельну заслінку 8. Повітряна
заслінка 2 при цьому залишається відкритою (на рис 7.2, б наведено пунктирною
лінією). При відкриванні дросельної заслінки 8 перехідний отвір ЗО залишається,
за нею. Емульсія з каналу 31 потрапляє в змішувальну камеру через отвори ЗО і
29. При подальшому відкриванні заслінки 8 розрідження в дифузорі 7
збільшується. Паливо з паливної камери 16 знову починає надходити у змішувальну
камеру 9 через жиклер-розпилювач 15.
При роботі двигуна при максимальній частоті обертання із повним
навантаженням потік повітря з каналу 33 спрямовується не лише в канал 31, а й
через паливний жиклер 19 в паливну камеру 16. Цим забезпечується зменшення
розрідження біля жиклера-розпи- лювача 15 і запобігається збагачення суміші.
Система холостого ходу також продовжує працювати. Кількість палива, що
надходить через отвори 29 і ЗО в змішувальну камеру 9, при збільшенні частоти
обертання колінчастого вала зменшується.
|