Догляд за
системою мащення та основні несправності
План
1.
Основні неполадки системи
мащення.
2.
Операції ТО за системою
мащення.
1. Тривала й безперебійна робота двигуна значною
мірою залежить від своєчасного й високоякісного обслуговування системи мащення,
яке передбачає систематичне спостереження за температурою і тиском масла,
перевірку рівня масла, доливання і замінювання масла та очищення масляних фільтрів.
Після пуску
двигуна обов'язково треба по манометру стежити за тиском масла в головній
магістралі, а під час роботи за показами манометра стежити періодично. Тиск
масла повинен бути в межах, встановлених заводом-виготівником трактора. Наприклад,
для двигуна СМД-14 тиск масла при номінальних обертах колінчастого вала повинен
бути в межах 2,5—3,5, а при мінімальних обертах — не менш як 1,0 кгс/см2.
Якщо тиск масла менший від нормальної величини, двигун потрібно зупинити і усунути
несправності.
Тиск масла
в системі може знизитись внаслідок значного спрацювання підшипників
колінчастого й розподільного валів, внаслідок спрацювання деталей масляного
насоса або заклинювання редукційного клапана у відкритому положенні, внаслідок
зниження рівня масла в піддоні картера, підтікання масла через нещільності у
з'єднаннях маслопроводів. Якщо манометр зовсім не показує тиску масла, причиною
цього можуть бути: несправність манометра, засмічення сітки маслоприймача,
поломка привода масляного насоса, заїдання або поломка пружини зливного або
редукційного клапанів насоса.
Температура масла під час роботи двигуна повинна
бути в межах 80—95° С. Якщо температура масла буде вища, мастильні якості масла
погіршуються, а при подачі до тертьових поверхонь масла з меншою температурою
погіршуються умови мащення деталей. Тому необхідно своєчасно включати або
виключати масляний радіатор. Влітку масляний радіатор включають тоді, коли
температура навколишнього середовища вища 5° С. Якщо двигун працює в холодну
пору року, радіатор потрібно виключити, повернувши перемикач радіатора на
масляному фільтрі в положення, що відповідає зимовій експлуатації.
2. Рівень
масла в піддоні картера перевіряють перед кожною зміною і підтримують його між
верхньою і нижньою контрольними мітками. Якщо рівень масла перевищує верхню
контрольну мітку, це призводить до утворення нагару на днищах поршнів, стінках
камери згоряння, викликає закоксовування поршневих кілець, димлення двигуна і
підвищену витрату масла. При недостатній кількості масла в піддоні картера
погіршується мащення і охолодження тертьових поверхонь деталей, що може
призвести до передчасного спрацювання їх, а інколи навіть до аварій двигуна.
Під час
роботи двигуна треба періодично перевіряти щільність з'єднань маслопроводів та
інших вузлів системи мащення, оскільки порушення щільності може призвести до
підтікання масла. У кінці кожної зміни необхідно перевіряти роботу центрифуги.
Для цього треба на кілька хвилин пустити двигун, а потім зупинити його. Після
зупинки двигуна ротор центрифуги повинен з характерним гудінням обертатися по
інерції протягом 40— 60 с. Якщо гудіння не чути, центрифугу треба розібрати й
очистити форсунки та підшипники. У двигуні СМД-14 за обертанням ротора стежать
через оглядове вікно, розташоване у верхній частині ковпака центрифуги. У процесі роботи двигуна мастильні
якості погіршуються, масло окислюється під впливом високих температур і забруднюється
продуктами спрацювання, нагаром і пилом, тобто старіє. Тому масло треба періодично
замінювати згідно з вказівками заводу-виготівника. Зливати масло з піддона
картера треба відразу після зупинки двигуна, поки воно ще гаряче і механічні домішки,
що є в ньому, не осіли на стінки і можуть бути видалені разом з маслом.
Якщо масло
дуже забруднене, потрібно зняти піддон картера і промити його дизельним паливом
або гасом. Після цього систему мащення заповнюють свіжим маслом до нормального
рівня і пускають двигун. Під час роботи двигуна стежать за показами контрольних
приладів і щільністю з'єднань у системі. Через кілька хвилин двигун зупиняють і
знову перевіряють рівень масла в піддоні картера.
Систему мащення заправляють тільки тим маслом, яке рекомендує завод-виготівник:
застосовувати масла інших марок забороняється.
Під час
заміни масла в картері двигуна розбирають також сапун і промивають у дизельному
паливі його набивку, а потім змочують її дизельним маслом і після того, як
масло стече, складають сапун. Замінюючи або доливаючи масло, необхідно
додержувати чистоти як заправного інвентаря, так і свіжого масла, яке потрібно
зберігати у спеціальній тарі, щільно закритій пробками. Масло в двигуні СМД-14
замінюють через 240 год роботи. Через 960 год знімають піддон картера і сітку
маслоприймача і промивають їх.
|