Будова
приладів системи охолодження
План
1.
Водяний радіатор.
2.
Пароповітряний клапан.
3.
Водяний насос.
4.
Вентилятор.
5.
Термостат.
Водяний
радіатор. Радіатор призначений для охолодження води, нагрітої в сорочках
охолодження двигуна. Він складається з серцевини 2, верхнього 5 і нижнього 29
баків і деталей кріплення радіатора. Баки виготовляють з чавуну (двигуни СДМ-14
і АМ-41) або латуні (двигуни АМ-01 і Д-50). Тракторні двигуни мають здебільшого
трубчасті радіатори, серцевина яких складається з великої кількості вертикально
розташованих круглих або плоскоовальних трубок, що сполучають верхній і нижній
баки радіатора. Для збільшення поверхні охолодження призначені поперечні
латунні або мідні пластинки або латунні стрічки, навиті на трубки і припаяні до
них. Вода з верхнього бака надходить у нижній бак
по окремих трубках і віддає тепло повітрю, що пронизує серцевину радіатора.
Серцевина
радіатора двигуна СМД-14 має 200 плоскоовальних латунних трубок, встановлених
вертикально в чотири ряди. На трубки надіті і припаяні горизонтальні латунні
пластини завтовшки 0,1 мм. Кінці трубок серцевини припаяні до спеціальних
опорних пластин, якими серцевину за допомогою болтів прикріплюють до верхнього
й нижнього баків радіатора. Для захисту серцевини радіатора від руйнування верхній
і нижній баки скріплені між собою двома литими плитами. До задньої площини
нижнього бака кріпиться трубопровід 28, по якому вода надходить до водяного
насоса 24. Для зливання води з радіатора у нижній частині бака встановлений
кран 30
Радіатор знизу кріпиться до передніх кронштейнів
рами, а зверху — двома тягами до двигуна. Спереду радіатора є парусинова
шторка, відкривати і закривати яку тракторист може з робочого місця. Шторка
забезпечує плавне регулювання інтенсивності охолодження водяного і масляного
радіаторів повітрям. Такі шторки є і на двигунах АМ-01, АМ-41 , Д-108, КДМ-100
і ЯМЗ-238НБ, а на двигуні Д-50 встановлені жалюзі. У верхній бак радіатора
запресована заливна горловина, яка герметично закривається кришкою 6. На задній
площині верхнього бака кріпляться: пароповітряний клапан і трубопровід 8, сполучені
шлангом 9 з водовідвідною трубою головки циліндрів 12.
Пароповітряний
клапан.
На двигунах СМД-14, КДМ-100 і Д-108 паровий і повітряний клапани розташовані в
окремому корпусі, який кріпиться до верхнього бака радіатора, а на двигунах
Д-50 і АМ-01 ці клапани встановлені в корпусі кришки заливної горловини
радіатора. Незважаючи на конструктивні особливості пароповітряних клапанів,
вони працюють за однаковим принципом.
Пароповітряний клапан складається з парового 5
(випускного) і повітряного 1 (впускного) клапанів, встановлених у корпусі 8.
Паровий клапан притискується гумовою прокладкою до сідла 7 під дією пружини 9.
Клапан відрегульований для підтримання надлишкового тиску в системі в межах
0,16—0,3 кгс/см2. При такому тиску температура кипіння води підвищується
до 108—110°С, і внаслідок цього витрата її з системи охолодження зменшується.
Трубка 3 одним кінцем кріпиться до сідла 7, а другим виходить у порожнину
верхнього бака радіатора, де збирається водяна пара. Якщо тиск в системі
охолодження почне перевищувати розрахунковий, клапан 5 автоматично відкривається
і пара через трубку 3, клапан 5 і трубку 10 вийде в навколишнє середовище.
Повітряний клапан запобігає розрідженню в системі
охолодження внаслідок конденсації пари й охолодження води. Повітряний клапан 1встановлений
в обойму 4,запресовану в тарілку парового клапана 5, і притискується гумовою
прокладкою до сідла обойми 4 пружиною 2. Якщо в системі охолодження розрідження
перевищує 0,01—0,065 кгс/см2, клапан відкривається і повітря з
навколишнього середовища по трубці 10, отворах у тарілці парового клапана і
трубці 3 надходить у верхній бак радіатора, захищаючи радіатор від стиснення
зовнішнім повітрям.
Водяні насоси. В примусових системах
рідинного охолодження для утворення циркуляції рідини застосовують насоси відцентрового
типу. Ці насоси мають просту будову, надійні в роботі і при малих розмірах забезпечують
відносно високу продуктивність.
Відцентровий насос (рис. 72) складається з корпуса
2, крильчатки 3, валика 4 і ущільнюючого пристрою. Валик 4 приводиться в
обертовий рух від колінчастого вала за допомогою пасової або шестеренчастої
передачі. Під час роботи двигуна лопаті крильчатки 3 захоплюють воду, що
надходить по підвідному
патрубку 5з нижнього бака
радіатора, і надають їй обертального руху. Під дією відцентрових сил вода
відкидається на стінки корпуса 2, звідки витискується у водяну сорочку блок-картера
через відвідний патрубок 1.
Вентилятор призначений для створення
потоку повітря, що обдуває серцевину радіатора. Складається вентилятор з
кронштейна 18, до якого приварена вісь 16, шківа 11, хрестовини 7 і шести
лопатей 8. Шків 11 і хрестовина 7 з лопатями 8 обертаються на шарикопідшипниках
6 і 13, насаджених на вісь 16. Між підшипниками встановлена дистанційна втулка
12. Шарикопідшипники і дистанційна втулка закріплені на осі 16 за допомогою
упорної шайби 4 і гвинтів 3 і 5. Шків /7 від осьового переміщення удержується
обоймою шарикопідшипника 6, пружинистим кільцем 1 і кришкою 2, прикріпленою до
шківа 11 болтами. На боковій поверхні шківа є різьбовий отвір, у який вкручують
маслянку перед мащенням шарикопідшипників, а потім викручують і в цей отвір
закручують конічну пробку 20, щоб масло не викидалось в процесі обертання
шківа. Самопідтискний сальник 14 перешкоджає витіканню масла з шарикопідшипника
13 і потраплянню до підшипника грязі.
Паси 9
призначені для приведення в дію вентилятора від шківа колінчастого вала, а пас
10 приводить у дію генератор. Вентилятор прикріплюють до кожуха розподільних
шестерень за допомогою шпильок 19 з гайками.
Водяний насос і вентилятор двигуна СМД-14
виготовлені в одному агрегаті, мають загальний привод і встановлюються на
передній стінці блок-картера. Вал насоса обертається у двох шарикопідшипниках 6
і 8, встановлених у корпусі 11. На задньому кінці вала напресована крильчатка
12. Від осьового переміщення вал обмежується болтом 14. Кришка 13 і корпус
утворюють водяну порожнину насоса, ущільнену сальником кий складається з шайби
18, що стикається з торцем втулки 19, гумової манжета 15 з обоймою 17 і
підтискної пружини 16. Всі деталі сальника обертаються разом з крильчаткою
насоса. При порушенні щільності між деталями сальника вода, що просочилася,
відводитиметься через отвір 20 назовні.
Порожнина
шарикопідшипників у корпусі насоса, яку через маслянку 7 заповнюють мастилом,
ущільнена двома сзмопідтискними сальниками 5 і 9. На передньому кінці вала 21,
на шпонці, встановлена маточина 1, яку разом з шарикопідшипником 6 притискують
до бурта вала насоса гайкою. До маточини 1 болтами прикріплені шків 22 і
хрестовина З шесгилопатевого вентилятора.
У верхній
частині кришки 13 насоса є різьбовий отвір, закритий пробкою 10 і призначений
для випуску повітря з насоса під час заповнення системи охолодження водою.
Всмоктувальна порожнина насоса трубопроводом сполучається з нижнім баком
радіатора, а нагнітальна —з водорозподільним каналом у блок-картері. Водяний
насос, вентилятор і генератор приводяться в дію клиновим пасом від шківа
колінчастого вала. Водяні насоси і вентилятори двигунів АМ-01, АМ-41 і Д-50 за
конструкцією мало відрізняються від насоса й вентилятора двигуна СМД-14.
Термостат призначений для прискорення
прогрівання води в системі охолодження після пуску двигуна і автоматичного
підтримання в процесі експлуатації температури в певних межах. На тракторних
двигунах застосовують рідинні термостати з одним або двома клапанами.
Одноклапанний рідинний термостат, який
встановлюється на двигунах КДМ-100 і Д-108, складається з гофрованого циліндра
(сильфона) 1, обойми 2, клапана 8 і стержня 9. Сильфон 1 виготовлений з тонкої
листової латуні у вигляді гофрованої трубки, частково заповненої легкокиплячою
рідиною через отвір у стержні 9 клапана. Після заповнення циліндр закривають
пробкою і запаюють. Гофрований циліндр припаюють до денця обойми 2 і до кришки
З з стержнем 9. У торці клапана 8 є невеликий отвір 7 для випускання повітря
під час заповнення системи
охолодження водою. Дія термостата
основана на властивостях легкокиплячої рідини змінювати тиск всередині сильфона
при зміні температури води в системі охолодження. Коли температура води в
системі охолодження нижча 70° С, клапан 8 притиснутий до сідла 5, вода не може
надходити до радіатора, проходить по
перепускній трубці до всмоктувальної
порожнини водяного насоса і повертається в сорочки охолодження двигуна. Такий
рух води називається рухом по малому колу. Кількість води, що циркулює в цей
період, невелика, і тому вона швидше нагрівається. Як тільки температура води в
системі перевищить 70° С, тиск пари всередині циліндра збільшиться і циліндр
почне розтягуватися, поступово відкриваючи клапан 8. Через зазор між клапаном і
сідлом вода почне надходити в радіатор на охолодження. При зниженні температури
води тиск пари в циліндрі зменшується, клапан знову прикривається і зменшує
циркуляцію води через радіатор.
На дизелях
Д-50 і ЯМЗ-238НБ встановлені двоклапанні термостати. Якщо температура води в
двигуні становить менше 70° С, основний клапан 13 закритий, а допоміжний клапан
10 відкритий. Вода із сорочки головки циліндрів через вікна 11 потрапляє до
водяного насоса, не заходячи в радіатор, тобто циркулює по малому колу. При
підвищенні температури води в системі понад 70° С рідина, що знаходиться в
циліндрі термостата, почне випаровуватись. Під дією тиску, що виникає в
циліндрі, основний клапан 13 поступово
відкривається, а допоміжний
клапан 10 прикриває вікна 11. При цьому частина води буде циркулювати по малому
колу, а решта — по великому (термостат — радіатор — водяний насос — водяна
сорочка блок-картера — водяна сорочка головки циліндрів). Коли температура води
в системі охолодження становитиме 85° С, основний клапан повністю відкриється,
а допоміжний повністю закриється, і вода циркулюватиме тільки по великому колу.
|