Тема: Багатоциліндрові двигуни
План.
1. Необхідність
використання багатоциліндрових двигунів.
2.
Розташування циліндрів в тракторних двигунах.
3. Порядок роботи
циліндрів багатоциліндрових двигунів.
1. У чотиритактному одноциліндровому двигуні із чотирьох
тактів є тільки один робочий хід, під час якого може обертатися колінчастий
вал. Внаслідок цього одноциліндрові двигуни працюють нерівномірно. Така нерівномірність полягає в тому, що під час робочого ходу колінчастий вал прискорює швидкість обертів, а під час інших
трьох тактів, які є підготовчими,— сповільнює рух. Для збільшення рівномірності
обертання колінчастого вала і здійснення підготовчих тактів на колінчастому
валу цих двигунів установлюють важкий металевий диск — маховик. Проте наявність
маховика не усуває нерівномірності обертання колінчастого вала, і під час звершення
робочого ходу виникають значні поштовхи, які передаються картеру і викликають
сильне трясіння всього двигуна. Крім того, одноциліндровий двигун має погану
прийомистість, тобто здатність швидко збільшувати швидкість обертання колінчастого
вала.
Внаслідок
цих недоліків одноциліндрові двигуни встановлюють лише як пускові двигуни. Сучасні вітчизняні трактори обладнані
тільки багатоциліндровими двигунами, які мають 2; 4; 6 або 8 циліндрів.
2.
Розташування циліндрів, двигунів
сільськогосподарських тракторів буває однорядним вертикальним (рис. 2.5, а),
дворядним У-по- дібним (рис. 2.5, б), а в автомобілів ще й опозитним (рис. 2.5,
в). Опозитним є розміщення циліндрів при куті між їх рядами 180°, У-подібним —
при куті менше 180° (у більшості двигунів 90°). Нумерування циліндрів при
однорядному розміщенні починається від радіатора двигуна, при У-подібному — від
радіатора двигуна спочатку лівого ряду, а потім правого. Вітчизняні
сільськогосподарські багатоциліндрові двигуни мають парну кількість циліндрів
— від 2 до 12.
Рис. 2.5. Схеми розміщення
циліндрів багатоциліндрового двигуна: а — вертикальне однорядне; б — V-подібне; в — опозитне
|
Порядком роботи циліндрів багатоциліндрового двигуна
називають чергування такту розширення робчого ходу в його циліндрах. Він
залежить від розташування циліндрів, взаємного розміщення* кривошипів
колінчастого вала і послідовності роботи клапанів газорозподільного механізму,
подачі палива паливним насосом високого тиску або системи запалювання у
карбюраторних двигунах. Порядок роботи циліндрів потрібно знати при регулюванні
теплового зазора в клапанах газорозподільного механізму, встановленні кута
випередження впорскування палива в дизелях або випередження запалювання в
карбюраторних двигунах.
Робочі ходи у багатоциліндрових двигунах відбуваються
через рівні кути обертання колінчастого вала. їх визначають діленням тривалості
цикла (у градусах обертання колінчастого вала) на кількість циліндрів. Зокрема,
у чотирициліндровому чотиритактному двигуні робочий хід буває через 180°
(720:4), у шестициліндровому—через 120° (720:6) тощо. Інші такти мають таку
саму послідовність роботи.
Порядок роботи чотирициліндрових вітчизняних
тракторних двигунів 1 — 3 — 4 — 2. Шатунні шийки колінчастого вала цих двигунів
розташовані в одній площині і під кутом 180°: шийки першого і четвертого
циліндрів спрямовані в один бік, другого і третього — в протилежний.
Шестициліндрові двигуни з дворядним У-подібним розміщенням циліндрів
компактніші порівняно з такими ж двигунами з рядним розміщенням циліндрів і
мають меншу масу. Шатунні шийки їх
колінчастого вала розташовані попарно в трьох площинах під кутом 120°; порядок
роботи циліндрів 1—4 — 2 — 5 — 3 — 6.
У чотиритактного восьмициліндрового У-подібного
двигуна шатунні шийки розміщені хрестоподібно під кутом 90°. За два оберти
колінчастого вала в такому двигуні відбувається вісім робочих ходів; порядок
роботи восьмициліндрових двигунів 1 — 5 — 4 — 2 — 6 - 3 - 7 - 8.
Шість шатунних шийок колінчастого вала дванадцяти-
циліндрового дизеля ЯМЗ-240Б розташовані під кутом 120°. Така форма
колінчастого вала забезпечує рівномірне чергування робочих ходів та достатню
зрівноваженість двигуна. Порядок роботи циліндрів 1 — 12 — 5 — 8 —3 —10 — 6 — 7
— 2 — 11—4 — 9. Робочі ходи в
циліндрах відбуваються з перекриттям на 45° і 75° кута повороту колінчастого
вала.
|