СПОСОБИ ПОЛІПШЕННЯ ТЯГОВО-ЗЧІПНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ КОЛІСНИХ ТРАКТОРІВ.
ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ХОДОВОЇ ЧАСТИНИ
План.
- Необхідність підвищення тягово-зчіпних властивостей трактора.
- Способи поліпшення тягово-зчіпних властивостей тракторів.
- Операції технічного обслуговування за ходовою частиною.
- Під час руху трактора з навантаженням під дією грунтозачепів ведучих коліс, ґрунт деформується і дещо переміщується. Колеса при цьому проковзують, що призводить до зниження швидкості трактора і збільшення затрат енергії на кочення трактора. Це явище називають буксуванням, воно дуже шкідливе, оскільки знижується виробіток тракторного агрегату, збільшуються витрати палива, руйнується структура ґрунту тощо.
Щоб зменшити буксування і покращити економічні показники трактора, здійснюють певні заходи і використовують різні пристрої.
- Застосування шин із широким профілем і додаткових коліс. Для зниження буксування ведучих коліс трактора під час роботи на зволожених або легких ґрунтах застосовують шини із широким профілем або додаткові колеса.
Додаткові колеса закріплюють за допомогою спеціальних пристроїв, які установлюються на шпильки кріплення основних коліс.
Зміна тиску повітря в шинах. Тиск повітря в шинах — одна із важливих умов, які впливають на. буксування ведучих коліс. При зниженні тиску збільшується деформація шин, а відповідно і площа контакту коліс із ґрунтом, що покращує їх зчеплення.
На вологих і легких ґрунтах необхідно працювати зі зниженим тиском повітря в шинах. Проте знижувати тиск дозволяється тільки до меж, рекомендованих заводом-виготівником шин. З переходом трактора на твердий ґрунт тиск повітря необхідно збільшити до норми.
Начіплювання додаткових вантажів на диски коліс. Цей спосіб застосовують в універсально-просапних і деяких спеціальних тракторах. Якщо трактор працює з боронами, сівалками та іншими машинами і знаряддями, то вантажі закріплюють на праві і ліві колеса.
У тому випадку, коли трактор працює на оранці, через те, що його праве колесо рухається по дну борозни, а сам він нахилений вправо, відстань від проекції центру ваги трактора на ґрунт до правого колеса менша, а до лівого — більша. В результаті зчіпна сила правого колеса менша, а до лівого — більша. Якщо прийняти до уваги і ту обставину, що ліве колесо рухається по легкому ґрунті, де коефіцієнт зачеплення менше, а праве — по щільному дну борозни, де коефіцієнт зчеплення більший, то для збільшення зчіпної сили трактора необхідно додаткові вантажі з правого колеса переставити на ліве (трактори МТЗ-80, МТЗ-82, Т-40, Т-40А) або начепити на ліве колесо додатковий вантаж (трактор ЮМЗ-6АКЛ).
Заповнення камер шин ведучих коліс рідиною. Якщо камеру ведучого колеса з шиною розміром 330-965 (12-38) заповнити на 3/4 водою, то маса колеса збільшиться на 170 кг, а розміром 18,4-30 — на 200 кг.
При температурі повітря нижче +5°С замість води заливають водний розчин хлористого кальцію, який складається з 25 частин хлористого кальцію і 75 частин води. Температура замерзання такого розчину -32°С.
Закріплення на рамі трактора додаткового вантажу (баласту).
Такий спосіб збільшення зчіпної сили застосовують на тракторах загального призначення з двовісними причепами, у яких на рамі можна встановити платформу і покласти на неї вантаж масою 1000...1500 кг. Це дає позитивний результат і при роботі трактора з причіпними сільськогосподарськими машинами. За результатами спеціальних досліджень з трактором Т-150К, закріплення вантажу ефективне тільки на ущільнених ґрунтах, виробіток при цьому зростає на 5...10 %, а витрата палива зменшуються на 3... 15%.
При виконанні трактором робіт, що потребують великих тягових зусиль (оранка, глибока культивація тощо), зчіпну вагу, що діє на ведучі колеса (масу трактора), збільшують за допомогою механічного довантажувана ведучих коліс, встановленого на тракторах Т-40 і ЮМЗ-6АКЛ, та гідравлічного збільшувача зчіпної ваги — на тракторах МТЗ-80, МТЗ-82.
За допомогою цих пристроїв зчіпна вага трактора зростає за рахунок перенесення частини ваги начіпного знаряддя на вісь ведучих коліс.
- Ходова частина трактора працює в умовах вологого і сухого ґрунту при цьому інтенсивно спрацьовуються всі її складові частини. До основних показників технічного стану ходової частини колісного трактора належать: тиск повітря в шинах, стан грунтоза- чепів, сходження напрямних коліс,і величина зазорів у сполученнях поворотних цапф і підшипників напрямних коліс. До основних показників технічного стану ходової частини гусеничного трактора відносять: натяг гусеничних ланцюгів, спрацювання ланок гусениці і зубців ведучих коліс, зазори в підшипникових вузлах, спрацювання і стан напрямних коліс, опорних і підтримуючих котків.
При ЩТО очищають колеса та їх шини від пилу і бруду, оглядають їх і усувають недоліки, перевіряють також, чи не витікає мастило.
При ТО-1 перевіряють і при необхідності регулюють тиск повітря в шинах, підтягують зовнішнє кріплення тягарів, дисків і маточин коліс. Змащують підшипники поворотних цапф, перевіряють рівні масла у вузлах ходової частини гусеничних тракторів (опорних 1 підтримуючих котках, напрямних колесах тощо) згідно із схемою мащення і доливають до необхідних рівнів.
При ТО-2 перевіряють і при необхідності регулюють сходження напрямних коліс, підшипники шворнів поворотних кулачків переднього мосту, осьовий зазор підшипників напрямних коліс. Перевіряють і підтягують всі зовнішні кріплення. Особливу увагу необхідно звернути на гайки опорних котків і осей коливання в каретках підвіски, напрямних коліс і підтримуючих роликів. Перевіряють і при необхідності регулюють натяг гусениць (Ь = 40...60 мм) та шплінтування пальців.
При ТО-3 перевіряють спрацювання шин, усувають пошкодження або міняють шину. Перевіряють і регулюють підшипники напрямних коліс і опорних котків, осьове переміщення кареток підвіски, а також спрацювання гусеничного ланцюга, шаг і профіль зубців ведучих зірочок, при потребі — переставляють місцями гусениці і ведучі зірочки.
|