Персональний сайт викладача Подолянчука Володимира Василь...
Четвер, 18.04.2024, 09:48
Меню сайту

Категорії розділу
Презентації [2]
матеріали для учнів [65]
Розробки уроків [2]

Вхід на сайт

Пошук

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 498

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Головна » Файли » Трактори » матеріали для учнів

    ГІДРАВЛІЧНА НАЧІПНА СИСТЕМА
    [ Викачати з сервера (273.1 Kb) ] 07.10.2014, 21:45

    ГІДРАВЛІЧНА НАЧІПНА СИСТЕМА

    План

    1.      Призначення гідравлічної системи та її загальна будова.

    2.      Масляний бак.

    3.      Гідравлічний насос.

    4.      Розподільник.

    5.      Золотник.

    6.      Силові циліндри.

    7.      Маслопроводи.

    8.      З’єднувальні та розривні муфти.

     

    1. Роздільно-агрегатна гідравлічна система (РАГС) трактора ХТЗ-17021 (рис. 14.3) складається із шестеренчастого насоса 13 з приводом і механізмом включения 14, золотникового розподільни­ка 2 з важелями керування 1, масляного бака 11 з фільтром і інди­катором 6, основного та виносних силових цилівдрів, гідравлічної арматури (маслопроводи 3, 4, 5, 7, 12, запірний і сповільнювальний

    1 — важелі керування; 2 — золотниковий розподільник; 3,4, 5,7,12 — маслопроводи; 6 — фільтр і індикатор масляного бака; 8 — з’єднувальні муфти; 9 — начіпний механізм; 10 — силовий ціліндр; 11 — масляний бак; 13 — шестеренчастий насос; 14 — привод і механізм включення.

     
     

     

     

    клапани, з’єднувальні муфти 8). Деякі гідравлічні системи мають також' гідрозбільшувач зчіпної ваги з гідроакумулятором, регуля­тор глибини обробітку ґрунту Ці системи встановлюються на універсально-просапні трактори МТЗ-80/82 та інші.

     

    1. Масляний бак - це резервуар для робочої рідини гідросистеми. Місткість його повинна забезпечувати нормальну роботу гідросисте­ми. Бак має фільтр очищення масла, яке надходить з розподільника. Нижня частина бака обладнана спускними отворами, які закрива­ються пробками з магнітами для вловлювання випадкових метале­вих часток. Рівень масла можна контролювати за допомогою кон­трольної пробки або масломірного щупа. Робочою рідиною в гідроси­стемах тракторів є мінеральне гідравлічне або індустріальне масло. Марка масла для даного трактора подається заводом-виготівником.

    Для контролю ступеня забруднення фільтра масляного бака трактора ХТЗ-17021 в зливній магістралі між розподільниками і ба­ком встановлено індикатор стану фільтра. При забрудненні фільтруючого елементу тиск в зливній магістралі зростає і рівень масла в індикаторі зростає до контрольної мітки, що сигналізує про необхідність заміни елементу.

     

    1. Гідравлічні насоси, якими обладнані гідросистеми, шестеренчасті, нерегульованої дії, призначені для створення тиску робочої рідини в гідросистемах. За своїм призначенням насоси бувають різних мо­дифікацій і мають різне умовне позначення. Наприклад, позначення НШ 10В-2, НШ 10В-3, НШ 32-4-Л, РН-50-2-Л, означають:

    Н — насос; Ш — шестеренчастий: 10, 32, 50 — подача робочої рідини в кубічних сантиметрах за один оберт вала насоса; В—назва заводу-виготівника (Вінниця); 2, 3, 4 — насоси мають номінальний тиск відповідно 14 МПа, 16 МПа, 20 МПа; Л — насос з лівим напря­мком обертання.

    Насос НШ-50-2-Л (рис. 14.4) складається з корпуса 1, ведучої З і веденої 4 циліндричних шестерень, бронзових втулок 2 і 9, криш­ки 10. Між кришкою і верхніми втулками 9 та кришкою і корпусом насоса встановлено гумову ущільнювальну манжету 6.

    Залежно від конструкції трактора ведуча шестерня насоса діє від колінчастого вала двигуна або механізмів трансмісії і обертає ве­дену шестерню.

    Обертаючись у протилежних напрямках, шестерні подають мас­ло з всмоктувальної порожнини в нагнітальну, звідки воно через па­трубок і маслопровід високого тиску надходить у розподільник.

    Насоси приводяться в дію за допомогою кулачкової муфти або переміщенням шестерні, розміщеної на валу привода.

    Насоси, в позначенні яких після робочого об’єму стоїть буква А, мають центруючу втулку, яка розміщена зі всмоктувального боку і фіксує обойми підшипників від провертання, і тому з правого обер­тання на ліве вони не переобладнуються.

     

     

     

    Рис. 14.4. Будова гідронасоса НШ-50-2-Л:

    1 — корпус насоса; 2, 9 — втулки; З, 4 — ведуча і ведена шестерні; 5 — вкладиш; 6 — ущільнення; 7 — манжета; 8 — вал ведучої ше- стерніі; 10 — кришка; 11 — впуск­ний отвір

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1. Розподільник розподіляє масло від гідронасоса по силових циліндрах, а також автоматично переключає гідравлічну систему на холостий хід після закінчення піднімання або опускання знаряддя, обмежує підвищення тиску масла в системі при перевантаженнях.

    Найчастіше в гідросистемах сільськогосподарських тракторів застосовують чотирипозиційні циліндричні золотникові роз­подільники відносно простої конструкції, зручні у виготовленні та експлуатації.

    Промисловість виготовляє уніфіковані розподільники клапан­но-золотникового типу з незалежною роботою кожної секції таких типорозмірів: Р80-2/1-22, Р80-3/1-222, Р80-2/1- 444, Р80-4/4-333, Р160-2/1-222 та ін., де Р — розподільник; 80 або 160—номінальний потік, л/хв; 2, 3 і 4—здатність розподільника працювати при тиску відповідно 14, 16 і 20 МПа; 1 — розподільник зі з’єднанням лінії керування перепускним клапаном з гідробаком всередині роз­подільника; 4—розподільник зі з’єднанням лінії керування перепу­скним клапаном з гідробаком за розподільником (через, регулятор обробітку ґрунту); 22 або 222 — розподільник має два або -три зо­лотники; 222 — золотники фіксуються в робочих положеннях і авто­матично повертаються з двох положень в «Нейтральне»; 333 — в по­ложенні «Примусове опускання» не фіксуються; 444 — не мають по­зиції «Плаваюче». Повернення золотника із позицій «Піднімання» і «Примусове опускання» в позицію «Нейтральне» — автоматичне і відбувається після відпускання важеля керування розподільником.

    Розподільник (рис. 14.5) складається з корпуса 3, кришок 2 і 19, зо­лотників 1, розміщених у корпусі, перепускного 18 і запобіжного кла­панів (клапани розміщено в розточках ОП і ПР). У корпусі роз­подільника є головний канал ГК, який через отвір ОН і маслопровід сполучається з нагнітальною порожниною насоса гідросистеми. Злив­ний канал З К через канал К, порожнину кришки 19, отвір Б кришки і маслопровід з’днується з масляним баком системи. Перепускний ка­нал ПК при встановленні золотників у нейтральне або плаваюче поло­ження сполучає запоршневу порожнину ЗП перепускного клапана із заливним каналом ЗК. Навколо кожного золотника є по дві кільцеві порожнини КП: одна з отвором П, а друга — з отвором О. Канал КС сполучає запоршневу порожнину ЗП перепускного клапана з надкла- панною порожниною запобіжного клапана та зливним каналом ЗК, че­рез який масло зливається в бак, коли відкрито запобіжний клапан.

     

    1. Золотник — це циліндричний плунжер (з поясками та кільцеви­ми проточками) в отворах корпуса розподільника. Золотники об­роблені з великою точністю і підібрані відповідно до розмірних груп розточок корпуса, тому їх не можна розпаровувати.

    Переміщують золотники у розточках корпуса за допомогою ва­желів керування 7 через важелі 4, встановлені на осі 8. Кулькові опо­ри важелів 4 ущільнені в кришці корпуса 2 гумовими кільцями 6.

    Для розвантаження золотника від бокових зусиль, що створю­ються підвищеним тиском масла в каналі КП з боку Д перепускно­го клапана, золотник має спеціальні розвантажувальні отвори ОР, які при встановленні його в корпус повинні розміщуватись так, як наведено на рис. 14.5, а.

    Перепускний клапан 18 призначений для автоматичного перепу­скання масла з головного канала ГК в порожнину кришки 19 при нейтральному і плаваючому положення золотників, а також при ін­ших положеннях, коли відкривається запобіжний клапан 24. Перепу­скний клапан має два напрямних пояски, один з яких розміщується безпосередньо в розточці ОП корпуса, а другий — у напрямній втулці 14. За допомогою пружини 12 клапан притискується до гнізда 17. В напрямному пояску клапана є калібрований отвір Ж, через який го­ловний канал сполучається із запоршневою порожниною ЗП.

    Запобіжний клапан 24 захищає гідросистему від перевантажень, обмежуючи максимальний тиск. Якщо тиск у системі різко підви­щується, клапан 24 відкривається і з’єднує нагнітальну порожнину через ЗП над перепускним клапаном 18 із зливною. Внаслідок цьо­го тиск над перепускним клапаном знизиться, клапан відкривається і перепустить масло з нагнітальної порожнини у зливну.

    Якщо золотник встановлений у нейтральне або плаваюче поло­ження, запоршнева порожнина ЗП перепускного клапана (рис. 14.5, в) сполучається відповідно через виточки Ві або Вц із зливним кана­лом З К і тому тиск масла в ньому менший, ніж у головному каналі. Перепускний, клапан відкривається і весь час перепускає масло з головного клапана в бак гідросистеми.

    Якщо один із золотників розподільника стає у відповідне поло­ження, він перекриває перепускний канал ПК, роз’єднуючи запоршневу порожнину перепускного клапана і зливний канал ЗК. Тиск масла в головному каналі і в запоршневій порожнині клапана вирівнюється і клапан під дією пружини закривається.

     

    Рис. 14.5. Розподільник:

     
     

     

    а — розвантажувальні отвори золотника; б — важіль золотника; в — розріз (поздовжній) розподільника; г — запобіжний клапан; 1 — золотник; 2, 19 — кришка корпуса; 3 — корпус; 4 — важіль золотника; 5 — гумовий чохол; 6,11,13,15— гумові ущільнювальні кільця; 7 — важіль керування; 8 — вісь; 9 — кришка: 10 — сферична опора пружини; 12 — пружина; 14 — втулка; 16 — заглушка; 17 — гніздо перепускного клапана; 18 — перепускний клапан; 20 — гайка-ков- пак: 21 — регулювальний гвинт; 22 — пружина; 23 — штифт напрямний; 24 — запобіжний кла­пан; 25, 26 — гніздо й ущільнювальна шайба запобіжного клапана; ОН — отвір для під’еднання маслопровода від насоса: ГК — головний канал (нагнітальна порожнина); ЗП — запоршнева порожнина перепускного клапана: Ж — жикперний отвір клапана; КС — канал, що сполучає запоршневу порожнину перепускного клапана із запобіжним клапаном; КЗ — канал зливу мас­ла через запобіжний клапан: ОР — розвантажувальні отвори золотника; ПК — перепускний (зливний) канал розподільника; ЗК — зливний канал корпуса розподільника; КП — кільцеві по­рожнини корпуса; П і О — отвори в корпусі для приєднання маслопроводів силового циліндра; К — канал, який сполучає зливний канал корпуса із порожниною кришки: Б—отвір, що сполу­чає порожнину кришки корпуса розподільника з баком; ОП і ПР—розточки корпуса, в яких мон­туються перепускний і запобіжний клапани

    У різних положеннях («Плаваюче», «Нейтральне» тощо) золот­ник утримується кульками фіксатора, при цьому пристрій може ав­томатично повертати золотник із положень «Піднімання» і «При­мусове опускання» у «Нейтральне» 3 положення «Плаваюче» у «Нейтральне» золотник переводиться вручну.

    Схему роботи розподільника наведено на рис. 14.6. Для підніман­ня знаряддя в транспортне положення золотник 4 розподільника 5 встановлюють на «Піднімання» (рис. 14.6, а). Він кільцевими проточ­ками сполучає каналом 1 підпоршневу порожнину А гідроциліндра з насосом, а надпоршневу порожнину Б з баком (рис. 14.3). При цьому перепускний клапан 6 закривається і все масло, що нагнітається насо­сом по каналу 1, надходить у порожнину А циліндра 3 (рис. 14.6). Під тиском масла поршень через шток силового циліндра 10 та начіпний механізм 9 піднімає знаряддя (рис. 14.3). Коли поршень стиснеться з

    Рис. 14.6. Схема роботи розподільника:

    а — піднімання; б — примусо­ве опускання; 1,2 — відвідні канали; 3 — силовий циліндр; 4 — золотник; 5 — розподіль­ник; 6 — перепускний клапан; А, Б — порожнини силового циліндра

     

    верхньою кришкою циліндра і тиск масла в системі зростає, зо­лотник автоматично повернеться в нейтральне положення.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    В положенні «Примусове опускання» золотник 4 з’єднує з насо­сом канал 2, і масло нагнітається у надпоршневу порожнину Б си­лового циліндра (рис. 14.6, б). 'Поршень переміщується, втягуючи шток всередину циліндра. З порожнини циліндра А масло витісняється по маслопроводу через канал 1 розподільника 5 в бак. Навішене знаряддя опускається. В положення «Примусове опус­кання» золотник встановлюється тільки при роботі із знаряддям, яке потребує примусового заглиблення робочих органів. Начіпні машини і знаряддя з опорними колесами готують до роботи вста­новленням, золотника розподільника в положення «Плаваюче». У цьому ж стані золотник перебуває і під час роботи агрегату.

    Встановлений в положення «Плаваюче» золотник розподільника сполучає між собою порожнини А і Б гідроциліндра. Масло, яке нагні­тається насосом, через перепускний клапан розподільника зливається в бак. Оскільки порожнини гідроциліндра сполучені між собою через роз­подільник, поршень може вільно переміщатися (плавати) під дією сили тяжіння начіпного знаряддя, дублюючи опорним колесом рельєф поля.

    При нейтральному положенні золотник розподільника пере­криває канали 1 і 2 (рис. 14.6, а), що з’єднують порожнини А і Б гідроциліндра. Замкнуте в порожнинах циліндра масло утримує поршень зі штоком, а через шток та начіпний механізм трактора підтримує у потрібному положенні начіпне знаряддя. Масло, яке подається насосом, зливається в бак через перепускний клапан 6.

     

    1. Силові циліндри призначені для піднімання, опускання та утри­мання начіпного знаряддя в потрібному положенні, а також для керу­вання робочими органами начіпних, напівначіпних і причіпних гідро- фікованих машин. Промисловість виготовляє гідроциліндри діамет­ром 55,65,75,80,90,100,110; 125 мм двосторонньої і односторонньої дії. Наприклад, Ц80Х200 = 2 і Ц100Х200 = 3 означає: буква Ц — циліндр; цифри 80 і 100 відповідно внутрішній діаметр циліндра, мм; 200 — хід поршня, мм; 2 і 3 — номінальний тиск 14 і 16 М Па відповідно. Відстань між осями приєднувальних отворів нижньої кришки і головки штока для всіх циліндрів гідросистеми однакова і становить 515 мм.

    Силові циліндри роздільно-агрегатної гідросистеми поділяють­ся на основні й виносні. Основний циліндр встановлений у наліпно­му механізмі трактора, а виносні розміщені у підйомних пристроях окремих механізмів і знарядь. За будовою і принципом дії основні і виносні силові циліндри подібні і відрізняються тільки розмірами. Силові циліндри однобічної дії мають дві порожнини, одна з яких робоча, а друга через сапун має вихід назовні. Силовий рух поршня, відбувається тільки в одному напрямку, коли піднімається вантаж, у зворотному ж поршень рухається під дією ваги навішаних машин або знарядь. Силові циліндри двобічної дії теж мають дві порожни­ни, але обидві — робочі, і масло, що надходить до них, створює тиск на поршень то з одного, то з іншого боку.

    Силовий циліндр (рис. 14.7) складається з корпуса 8, в якому переміщується поршень 9. На поршні є кільцева виточка, в яку встановлене одне гумове і два пластикових ущільнювальних, кільця. Поршень прикріплений до хвостовика стального штока 7, другий кінець якого виходить з циліндра через задню кришку 6. У кришці шток ущільнений гумовими кільцями у виточці. В розточці передньої кришки є чистик із то'нких стальних шайб. Поршень розділяє циліндр на дві порожнини — передню Б і задню А (рис. 14.6, б). Від розподільника масло подається до кожної з них окремо.

    Передня і задня кришки циліндра мають вивідні отвори, куди встановлено маслопровідну трубку 2, за допомогою якої масло по­дається або відводиться через передню кришку із задньої порожни­ни циліндра.

    Кінці маслопровідної трубки ущільнені прокладками і гумови­ми кільцями.

    Силовий циліндр має гідромеханічний клапан 10, який дає мож­ливість зупиняти навішену машину в будь-якому положенні (при опусканні), обмежувати заглиблення робочих органів і розвантажу­вати шланг, коли знаряддя підняте. Хід поршня можна регулювати переміщенням упора 11 вздовж штока 7.

    У магістралі задньої порожнини силового циліндра є клапан, призначений зменшувати швидкість опускання машин для захисту від ударів об ґрунт. .

     

    1. Маслопроводи сполучають масляний бак, насос, розподільник, силові циліндри і підводять до них масло. Силові циліндри, які ма­ють шарнірне кріплення, з’єднані гнучкими гумо-металевими шлангами високого тиску, а агрегати, жорстко закріплені на трак­торі, сполучені за допомогою металевих маслопроводів.

    Металеві маслопроводи виготовлені із суцільних стальних труб, які мають на кінцях ніпелі з кульковою поверхнею і з’єднувальні гайки. Герметичність з’єднання забезпечується щільністю притис­кання ніпеля до внутрішнього конуса штуцера агрегатів гідросисте­ми за допомогою з’єднувальних гайок. Шланги високого тиску — це гнучкі трубопроводи з металевим та бавовняним обплетенням.

    Нерозбірні наконечники, що кріпляться до шлангів, складають­ся з внутрішнього ніпеля, зовнішньої муфти і накидної гайки.

     

    1. З'єднувальні муфти (рис. 14.8, а) призначені для роз’єднування і зняття гнучких шлангів без зливання масла з гідросистеми. Вони також захищають гідросистему від пилу і бруду під час роз’єднуван­ня шлангів.

    Розривні муфти (рис. 14.8, б) захищають гнучкі шланги і за­побігають витіканню масла з гідросистеми при аварійному від’єднанні від трактора причепної машини, обладнаної виносними циліндрами.

    Конструктивно з’єднувальні і розривні муфти подібні між со­бою і працюють за таким принципом. Коли шлцнги з’єднані між собою, кулькові клапани 1 притискуються один до одного і відхо­дять від своїх гнізд. При цьому масло вільно проходить через прорізи хрестовини 6 клапанів. Якщо півмуфти 2 роз’єднані, кла­пани 1 автоматично закривають вихід масла із шлангів. У з’єдну­вальній муфті півмуфти’ з’єднують за допомогою накидної гайки 3. Штуцер 5 загвинчують з одного боку у відповідний агрегат гідросистеми, з іншого до нього приєднують гнучкий шланг висо­кого тиску.

    Розривні муфти встановлюють на причіпному гідрофікованому знарядді між шлангами, по яких масло від розподільника надходить до виносного циліндра. Обидві половини розривної муфти з’єдну­ють не накидною гайкою 3, як у запірній муфті, а спеціальним запірним стаканом 10, який кріпиться до півмуфти стопорним кільцем і пружиною 9. У півмуфті 7 в гніздах розміщено кульки фіксатора 8, які за замкнутого положення муфти розміщені в кільцевій канавці півмуфти.

    Якщо машину відчіплюють від трактора, в шлангах виникає осьове зусилля, яке деформує пружину 9, обидві півмуфти зміщу­ються вліво відносно обойми на корпусі машини. Цей рух відбу­вається, поки кульки фіксатора не вийдуть із запірної втулки. Далі півмуфти роз’єднуються, а запірні клапани закривають вихідні от­вори, запобігаючи витіканню масла із шлангів.

    Рис. 14.8. Муфти роздільно-агрегатних начіпних матий:

     

     

     

    а — з’єднувальні муфти, б—розривні муфти, 1—кулькові клапани; 2 — півмуфти; 3 — накидна гайка; 4, 9 — пружини; 5 — штуцер; 6 — хрестовина, 7 — півмуфти; 8 — фіксатори; 10 — стакан; 11 — кронштейн; 12 — корпус муфти

    Категорія: матеріали для учнів | Додав: vovan | Теги: гідророзподільники, силові циліндри, масляний бак, з'єднувальні та розривні муфти, маслопроводи, гідравлічна система трактора, насоси, їх будова та пр
    Переглядів: 11543 | Завантажень: 157 | Рейтинг: 5.0/2
    Всього коментарів: 0